Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mobilisera mera

Opinionsmätningar ska tas med en nypa salt och genomförs de under sommaren ska de tas med ett helt saltkar.

Annons

Vad gårdagens mätning i Aftonbladet visade var dock ett scenario som vi sett flera gånger tidigare: inget av blocken får egen majoritet och Sverigedemokraterna blir vågmästare. Sämsta möjliga resultatet alltså.

Det är en tanke som så sakteliga börjat sjunka in i medvetandet, att ett främlingsfientligt parti kan komma att besitta platser i riksdagen efter höstens val. I en sammanvägning av det senaste årets opinionsmätningar ligger SD konsekvent på eller över fyraprocentsspärren. Beklämmande, men likafullt en realitet. Sverigedemokraterna har väljarbasen.

För de etablerade partierna gäller det nu att satsa allt på sin mobilisering, för det ska sägas, när SD förs in i ekvationen är det viktigaste inte längre vilket block som får egen majoritet – utan att ett av block en får majoritet. Hellre en höger regering med ett tydligt mandat att styra landet än parlamentariskt kaos, en svag regering och risk för omval.

Hur partierna ska lyckas med mobiliseringen? En sak är i alla fall säker, det räcker inte med snajdiga hemsidor. Jag botaniserar runt i de rödgrönas digitala landskap och hittar en rad plattformar med valrelaterat material. Det är Twitter, Facebook, bloggar och diverse hemsidor. Senast i går öppnade Socialdemokraterna ännu en kanal med kampanjsajten mojligheternasland.se . Jag undrar hur besöksförhållandet mellan de redan frälsta och de osäkra väljarna ser ut på dessa sidor?

Visst, internet är en numera en självklar arena för att söka information, nio av tio personer i åldrarna 16–74 år har uppkopplingsmöjligheter i hemmet. Men nätet kan ändå aldrig bli mer än ett komplement till det fysiska mötet. Jag kan inte komma ihåg senaste gången jag fick aha-upplevelse av att läsa en partiblogg. Däremot minns jag tydligt senaste gången jag fick den där euforiska känslan i verkliga livet, det var under Mona Sahlins tal i Almedalen. Nu kan inte alla få påhälsning av partiledaren vid köksbordet, men väl av en karismatisk valarbetare med huvudet fullt av goda argument.

Samtalet slår alltid chatten. Något att tänka på när partierna fördelar resurserna mellan den digitala och verkliga världen inför det kanske viktigaste valet någonsin.

Annons