Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mobilen farligare än farten

Nu pågår en debatt om vilken hastighet, som är lämpligast i tätortstrafik. De enda argumenten, som tycks få användas är vilket som ger bäst trafiksäkerhet. Att det finns andra behov i samhället tycks inte någon kunna argumentera för. De som förordar 30 hänvisar då till forskningsresultat från universitetet i Lund, som menar att risken att dö eller skadas vid en påkörning för en oskyddad trafikant är nästan försumbar, samtidigt som 50 innebär mycket stora skade/dödsrisker för den oskyddade trafikanten. Behövs det forskning vid ett stort universitet för att komma fram till denna slutsats?

Det finns däremot annan forskning vid Lund Universitet (2010), som anger att 22 procent av samtliga trafikolyckor är relaterade till mobiltelefonanvändning. Frågan är vad som är bäst: en vaken och alert bilförare som kör i 50 eller en okoncentrerad bilförare, som reder ut problemen på jobbet via mobiltelefonen, men som kanske kör i 30, om han nu överhuvudtaget är medveten om sin hastighet. De senaste åren trafiksäkerhetsdebatt har präglats väldigt mycket av hur förminska skadorna vid en trafikolycka, i stället för hur minska risken för att en olycka inträffar.

Av någon anledning har våra regeringar oberoende av färg gjort eventuell reglering av mobiltelefonens utnyttjande i bil till en prestigefråga av värsta sorten. Sverige skall fortsätta att vara det enda landet i Europa (jo just det, förutom Albanien och Malta), som inte har en lagstiftning för detta. Argumentet för detta är att det finns ju regler, som förbjuder vårdslöshet i trafik. Javisst, varför diskuterar vi då 30, 40 eller 50? Varför har vi sänkt hastighetsgränsen på många bra vägar från 80 till 90? Varför har vi promillegränser för alkohol? Föraren känner väl bäst själv om han kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt – eller?

Det är absolut nödvändigt att regeringen lägger prestigen åt sidan och förbereder en lag som förhindrar trafikfarlig användning av mobiltelefonen! Inse att problemen kommer bara att bli större och större. Snart skall en generation ta körkort, som levt ett liv med egen mobil sedan strax över spädbarnsålder. Vilken signal skall vi ge den tilltänkte föraren?

När det gäller 30, 40 eller 50 talar det mesta för att dagens system med 50 som bashastighet med 30 på särskilt utsatta ställen är det system som har de bästa förutsättningar för bilistens efterlevnad och vi kan då hoppas på att en 30-skylt är en signal till bilföraren, inte bara att sänka farten utan att även skärpa uppmärksamheten.

Sten Moberg, Motormännen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel