Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Misslyckat tågprojekt

Annons

Thomas Hägg (S), styrelseordförande i Länstrafiken i Jämtland AB och Norrtåg AB föreslår att Jämtlands län ska bilda ett gemensamt trafikbolag med Norrbottens, Västerbotten och Västernorrlands län. Här är det som vanligt en socialdemokrat som vill bygga på det demokratiska underskott som redan råder inom kollektivtrafikområdet. Möjligen ser han sig själv också som presumtiv styrelseordförande. Hans ledning av länstrafikbolaget eller Norrtåg är knappast något som medborgarna varken här hemma eller de övriga länen har haft anledning att applådera – snarare tvärtom. Häggs drivkraft verkar mera vara sitt eget uppehälle än medborgarnas möjlighet att resa både billigt och punktligt. Vi har fortfarande i tydligt minne turerna under föregående år kring höjningen av hans ordförandearvode i Norrtåg från 44 000 kr till 178 000 kr – en exakt fyrdubbling. Ett styrelsebeslut som han själv deltog i men när han beslås med att vara jävig inte tycker att det var så farligt. Ödmjukhet har vad jag upplevt aldrig varit Häggs starka sida.

Häggs förslag om ett gemensamt trafikbolag flyttar besluten ännu längre bort från medborgarna och deras valda representanter i fullmäktige. Den besparingspotential som han förutspår kan nås på annat sätt med en mer demokratisk organisation. Om detta har vi kivats om i det politiska forum som nu formar organisationen för den kommande region Jämtland-Härjedalen.

Enligt min och många andras – t o m socialdemokraters – åsikt bör länstrafikbolaget skrotas och den administration som behövs för upphandling, trafikplanering m m inordnas i förvaltningen i den kommande Region Jämtland-Härjedalen som blir trafikhuvudman för länets kollektivtrafik. Då behövs inte heller en politisk styrelse enbart för kollektivtrafiken utan den politiska organisationen som i övrigt finns kan även hantera dessa frågor samtidigt som verksamheten kommer närmare de ytterst ansvariga politikerna i regionfullmäktige. Vi spar på detta sätt in både politikerarvoden och administrativa stödfunktioner som i dag enbart finns för verksamheten i länstrafikbolaget. Hägg mister arvode men medborgarna tjänar på det både demokratiskt och ekonomiskt. Även Norrtåg kommer närmare regionfullmäktige med den här lösningen vars förebild finns bland annat för X-trafik i Gävleborgs län men även på fler håll.

Bolagsbildningar för offentligt ägda och bekostade verksamheter krånglar alltid till både demokrati och ekonomi. Medborgarnas insyn försämras och ofta får man skatta bort redan skattade pengar. Självklart ska vi vid behov samarbeta med andra trafikhuvudmän vare sig de finns i Norrland eller annorstädes. Socialdemokraterna må finna andra sätt att upprätthålla livhanken på Thomas Hägg än genom styrelseuppdrag i ett gemensamt kollektivtrafikbolag.

Lennart Ledin, (FP)

Kandidat till regionfullmäktige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel