Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Miljösmart bildelning i bilpool

Det handlar om att slippa äga en egen bil, planera sin körning bättre – och belasta miljön mindre. Elbilen passar som hand i handsken för konceptet bilpool.

Annons

Egentligen är det inte klokt. Vi kör till jobbet, åker något ärende och låter bilen stå stilla resten av tiden.

I många fall 23 timmar om dygnet. Knappast ett effektivt utnyttjande av bilen.

Men så behöver det inte vara. Som medlem i en bilpool får man tillgång till bil utan att äga den. Sparar pengar och slipper krångla med reparationer, tvätt och däckbyten.

– Bilpooler är en stark trend i världen. Den växer överallt och det finns många aktörer. Vi har en smalare nisch och är ganska ensamma om att satsa på elbilar. Men intresset ökar hela tiden, konstaterar Ulf Jakobsson, marknadschef på Move About i Göteborg, landets enda bilpool för elfordon.

För några år sedan beräknade Trafikverket att en bilpoolsbil ersätter fem till sju vanliga bilar.

– Det kan till och med vara dubbelt så många, beroende på körmönster. Samtidigt minskar parkeringstrycket genom bilpoolerna. Alla tjänar på det, utom bilindustrin som säljer färre fordon, säger Ulf Jakobsson.

Även om fler inser fördelarna med bilpooler utgör de fortfarande en mikroskopisk del av det svenska bilbeståndet. Poolerna finns på omkring 40 orter och har en sammanlagd bilpark på knappt 900 fordon. Av dem ägs de flesta, över 800 stycken, av den dominerande aktören Sunfleet.

– En bilpool handlar om att bilarna inte står stilla utan utnyttjas betydligt mer än privatbilar. Vår grundpolicy är att använda miljöbilar och nu är 30 elladdhybrider på väg in i vår bilpark. Vi har även nio renodlade elbilar, berättar Peter Algurén, vd för Sunfleet bilpool i Göteborg.

Han fortsätter:

– Vi har en starkt ökande kundtillströmning men måste hålla tillbaka på grund av parkeringsbristen. Det är ett dilemma. Det är förbjudet att ge bilpooler p-plats längs stadsgator och vi har ett lapptäcke av olika parkeringslösningar.

För elbilar behövs det också betydligt fler laddstolpar. Sådana har satts upp av privata aktörer på några platser i landet, men Move About efterlyser ett statligt initiativ.

Men hur klimatsmart är egentligen elbilen? Den smutsar ned när den tillverkas och har batterier som innehåller sällsynta metaller som utvinns under miljöförstörande förhållanden.

– Sådant måste lösas politiskt. Vi måste ställa krav, precis som vi borde ha gjort med olja från diktaturländer. Annars handlar det om samma ekvation som med bensinbilar – ju färre det finns, desto mindre smutsar de ned. Men självfallet måste en elbil laddas med el från förnyelsebara energikällor, säger Ulf Jakobsson och avslutar:

– För oss är miljön en drivkraft. Men det krävs en genomgripande omställning för att få ett hållbart samhälle. De flesta har vant sig vid att äga en bil och blivit bekväma. På sikt måste vi ändra tänket att det behövs ett och ett halvt ton metallskrot för att transportera 75 kilo människa.