Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Miljöpartiet flirtade med centerns Håkan Larsson

Håkan Larsson (C) fick en flirt från miljöpartiet efter debatten på Stortorget i går.

Annons

– Jag tycker det låter som om Håkan är på vårt lag, sa kommunalrådet Karin Thomasson (MP).

Hon agerade debattledare när Håkan Larsson mötte Tina Ehn (MP) om vilket av partierna som är grönast.

Några centrala frågor handlade om kärnkraft, uranletning och införande av kilometerskatt.

Håkan Larsson hoppas att det inte blir några nya kärnkraftverk i Sverige efter att alliansen upphävt stopplagen. Han bedömer dessutom att kostnaderna för nybyggnation avskräcker så pass att förnyelsebara bränslen gynnas.

Tina Ehn får inte ihop den bilden.

– Intressant att Håkan pratar om avveckling av kärnkraft när riksdagsbeslutet möjliggör att bygga kärnkraftverk igen.

– Det förnyelsebara spåret kommer att tappa fart och det är inte trovärdigt att säga att det kommer att öka, sa Tina Ehn.

I frågan om uranbrytning konstaterar hon att det inte gått att få politisk majoritet för kommunal vetorätt på letande av uran och att det letas på många håll i Storsjöbygden.

Håkan Larsson ifrågasatte miljöpartiets, och de rödgrönas, planer på att införa en kilometerskatt för tung lastbilstrafik och föra över gods från landsvägar till järnvägar:

– Fyra tusen miljoner kronor kommer att plockas in i kilometerskatt vilket skapar jättestor oro för de som är verksamma i bygderna.

Kilometerskatten motiveras bland annat med att en sådan finns i utanför Sverige och att åkare därifrån har en konkurrensfördel när de kör på svenska vägar.

Tina Ehn framhöll vidare att 40 procent av utsläppen kommer från transportsektorn och att kilometerskatten behövs för att minska slitage, utsläpp och belastning på miljön.

En kommande utredning ska enligt Tina Ehn ge svar på om vissa typer av transporter kan undantas från beskattning.

”Hänsyn” ska exempelvis tas till skogsindustrin som saknar alternativ till transport på väg. Idén om undantag fick Håkan Larson att undra om det är något EU-kommissionen verkligen kan gå med på.