Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Microsoft startar egen butikskedja

Annons

Med onlinebutiker som Xbox Live Marketplace och Zune Marketplace har Microsoft lyckats sälja sina produkter utan att behöva betala en del av vinsten till mellanhänder som distributörer och handlare.

Nu går mjukvarugiganten och konsoltillverkaren ett steg längre och startar en egen butikskedja, som på papperet påminner om konkurrenten Apples butikskoncept.

Microsoft säger i ett pressmeddelande att man gör detta för att ”förändra köpupplevelsen för Microsoft och pc-produkter” och säger att man har en önskan om att förtydliga funktioner och lättare visa fördelar med sina produkter. Man säger sig också vilja skapa ett djupare engagemang hos kunderna för att lära sig mer om vilka produkter de vill ha ur ett kundnära perspektiv.

Chef för butikskedjan blir David Porter, som senast kommer från chefsposten på animationsdelen av filmföretaget Dreamworks. Porter har också spenderat 25 år hos amerikanska butiksjätten Wal-Mart. där han arbetade sig upp till titeln som vice vd för företaget.

Än så länge finns ingen tidsram för öppnandet av butikskedjan och inte heller detaljer om var framtida butiker kommer att öppna.

Mer läsning

Annons