Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Micra gör skäl för namnet

Den väger knappt ett ton, har endast tre cylindrar och 80 hästar under motorhuven och hör hemma i mikrobilsklassen. Trots blygsam prestanda har den blivit vuxnare och dessutom förvånansvärt körglad.

Annons

Vi var två rätt bastanta herrar som utan några större förväntningar embarkerade den lilla japanska nykomlingen ett par kvarter från Kastrups flygplats. Tillvaron förmörkades dessutom av ett hällande regn från en kolsvart hösthimmel, och med minnen från tidigare upplagor och skandalösa krocksäkerhetsprov så var oddsen rätt dåliga för lilleputtbilen från Nissan.

Men mungiporna åkte upp redan på utfarten från parkeringen - en trecylindrig motor kan morra rätt fräckt.

Inget krutpaket

Det här är fjärde generationen av Nissan Micra, som när den introducerades 1982 blev stämplad som en av de mest trafikfarliga småbilar som gick att uppbringa. Sedan 1992 har Micra tillverkats i England och skaffat sig ett betydligt bättre anseende, om än aldrig blivit klassad som särskilt rolig. Men nu är det kanske dags!

Nya Nissan Micra, byggd på koncernens nya V-plattform, har blivit lite större och andas mer kvalitet än föregångarna, även om det fortfarande är mycket plast i interiören. Den trecylindriga motorn är också helt ny. Knappast något krutpaket, men den gör ett aktningsvärt jobb och kräver inte alls så mycket dribblande med växelspaken som befarat.

Med den steglösa CVT-lådan kan du helt strunta i växlandet. Undviker man att jaga motorn så jobbar den snällt på rätt låga varv, utan att det för den skull blir några problem att hänga med i trafikrytmen. CVT-lådan mildrar också småbilskänslan ytterligare ett steg.

Ännu ej krocktestad

Nya Micra är ännu inte krocktestad av Euro Ncap men siktet är inställt på fem stjärnor och i standardutrustningen ingår antisladdsystem, ABS, nackskydd på alla platser, krockkuddar och krockgardiner. Däremot inte strålkastarrengörare.

Trots att den vuxit lite och även känns mera vuxen i sitt uppträdande så är det fortfarande en utpräglad citybil. I den rollen är den riktigt rolig och så länge jag slipper sitta i baksätet så har jag inga problem att umgås med nya Micra. Allt tyder på att franska Renault, som i dag äger 44 procent av Nissan, kontrollerat utvecklingen av den här bilen till 100 procent. Så är ju Renaults chef Carlos Ghosn numera också vd för Nissan Motors där han lyckats så bra att han fått en plats i den japanska bilindustrins Hall of fame.