Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Micke Mojo ska locka de yngre väljarna

Genom reklam och information vill Svenska kyrkan locka väljare till kyrkovalet. I Östersunds kommun har församlingarna arbetat medvetet för att nå den yngre generationen.

Annons

Härnösands stiftskansli har satsat 1,1 miljon kronor inför valet på söndag. Pengar som har gått till att producera den tidning som nått ut till cirka 200 000 hushåll i Jämtland och Västernorrlands län. Tidningen har tryckts i 42 olika upplagor i samarbete med pastoraten och där sista sidan har en lokal anknytning. I stiftets miljonsatsning ingår även annonseringar i lokaltidningarna denna vecka.

– Det är framför allt två saker som är viktiga inför valet, nämligen att öka kännedomen om kyrkovalet och öka tillgänglighen så att folk ska ha lätt för att rösta, säger Kajsa Åslin, pressekreterare vid Härnösands stift. Hon berättar att de från stiftets sida inte gjort någon riktad kampanj till just unga för att uppmärksamma kyrkovalet.

– Men jag kan inte svara för hur varje församling har tänkt, säger hon.

Östersunds kommuns alla församlingar valde inför årets kyrkoval att tillsammans gå i hop i en reklamkampanj för att nå ut till den yngre generationen.

– Ja, vi ville försöka nå ut till en målgrupp som inte har samma relation till kyrkan och kyrkovalet som den äldre generationen har, säger Nils-Erik Olausson, informationssekreterare vid Östersunds församling.

Församlingarna frågade artisten Micke "Mojo" Nilsson om han ville medverka i deras kampanj och fick klartecken.

– Vi ville ha någon som är lite tuff och som folk känner till. Det är bättre än ett anonymt ansikte eller en bild på en kyrka, säger Nils-Erik Olausson.

Budgeten på cirka 140 000 kronor satsades på marknadsföring i två reklamradiostationer där Micke "Mojo" Nilson kommer med uppmaningen "Gör din röst hörd". Församlingarna enades också om att affischnamnet skulle pryda stadsbussarna.

– Förutom det så har vi medvetet jobbat mycket mot webben och facebook för att nå just de yngre och det är första gången som alla församlingarna samverkar på det här sättet. Vi hoppas att det slår väl ut, men det är först efter valdagen som vi ser om vi har lyckats, säger Nils-Erik Olausson.