Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mercedes mästerverk fyller femtio

Mercedes-Benz 280 SL firar ett halvt sekel, men är lika tidlöst ung som när den debuterade. Den är inte bara en av de vackraste sportbilarna som någonsin gjorts, den var även en föregångare när det gäller säkerhet.

Annons

Hans Ströms Mercedes-Benz 280 SL gnistrar i höstsolen. Den får det även att glimma i kompisen Hans Dahlgrens ögon. Han har drömt om att äga en ända sedan tonåren på 1960-talet och han letar fortfarande efter det perfekta exemplaret.

– Jag vill ha en som är helt i original, precis som den var från början. Jag tycker de är vackrast så, men det handlar också om respekt för dem som gjorde bilen. Jag vet inte om jag någonsin kommer att lyckas, säger han och smeker varsamt Hans Ströms pärla från 1968.

Bilen är så nära original det går, Ström har till och med skaffat verktygssetet och förbandslådan som ingick i bilen när den såldes. Självklart har han även försäljningsbroschyren och handboken.

– Det är något sådant här jag söker, känn på den, det är något alldeles speciellt, säger Dahlgren.

Modellen hade premiär på bilsalongen i Gèneve 1963 och firar alltså 50-årsjubiluem i år. Den smäckra sportbilen är av många ansedd som Mercedez-Benz allra vackraste skapelse, rentav en av världens vackraste serietillverkade sportbilar någonsin.

- Den är dessutom säker, bekväm och enkel att köra. Jag kan köra den i dagens trafik och hänga med utan några som helst problem, konstaterar Hans Dahlgren.

280 SL, eller W113 Pagoda som den också kallas, har en mycket speciell profil: den är lång och smal med en liten men hög hardtop i mitten. Den kan självklart tas av, och det är så Dahlgren kör när vi träffas.

De enkla, rena linjerna lyckas ändå blinka en del åt det amerikanska 1950-talet. I aktern finns exempelvis två fenor och dörren böjer liksom fram och slutar först i linje med att framrutan landar i karossen. Två små, men viktiga detaljer enligt Ström.

- Dels var det en flirt med USA, Mercedez ville ju sälja även där. Men dessutom ger det bilen en extra dimension, det är inte bara rakt och stilrent, de här detaljerna bryter av.

Pagoda blev en försäljningsframgång och lyckades med något få bilar gjort dittills: att tilltala de kvinnliga konsumenterna. Totalt tillverkades drygt 49 000 bilar fram till 1971. Av dessa finns ungefär 800 i Sverige. Hans Ström har två.

- Bilen är ett sådant gediget hantverk, de gjordes ju också i princip för hand. Det finns nästan ingen plast och ingen elektronik. För mig som maskiningenjör är det lika stor njutning att öppna motorhuven och titta på insprutningssystemet. Det är ett mekaniskt mästerverk, säger han.