Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mer trampande för en fossilfri stad på två hjul

Allt fler tar sig fram på en samtidigt som det tvåhjuliga fordonet får folkhälsan att gå som på rull.
Men trots att det satsas på säkra och separata cykelvägar så saknar Östersunds kommun riktade satsningar på trafikvett för cyklister.

Annons

Cykel, ett tvåhjuligt trampfordon som Östersundarna och svenska folket tagit till sitt hjärta. I dag väljer allt fler att placera sin rumpa på en cykelsadel i stället för ett bilsäte.

Östersundarna är inget undantag. På fyra platser i staden, Badhusparken, Havremagasinet, Rådhusgatan och Stuguvägen, mäts cykelanvändandet med radarmätare. Samtliga mätare visar en ökning av cykelanvändandet i staden.

Det är i sin tur inte så konstigt. Kommunen har lagt i växeln för att få fler att välja cykel framför bil för att få en fossilbränslefri kommun 2030.

I detta nu håller kommunen på att göra övergången från Badhusparken till Samuel Permans gata bättre och säkrare. En rid-, gång och cykelväg till Tanne ridskola är snart färdig och en förstudie håller på att utarbetas för en cykelbana mellan Stadsdel Norr och Lugnvik.

– Jag tror att cyklingen kommer att öka i Östersund. Vi ska ju bli en fossilfri stad och då är cykeln färdmedlet. Jag tror att många kommer att behöva och kommer att använda cykeln mycket mer, cykeln är på G, säger Anne Sörensson, projektledare på Grön Trafik.

Men medan kommunen tillsammans med branschorganisationer och miljömedvetna vurmar för ett samhälle på två hjul så har något glömts bort i all yra, nämligen trafikvettet.

– Nej vi har inget jättefokus på trafikvett. Vi har fokuserat på att folk ska cykla mer, säger Rickard Johnson, gatuchef i Östersund.

Hur har ni försökt att få cyklister att bli mer trafikvettiga, har ni gjort några riktade insatser?

– Arbete pågår ju med att bygga säkrare övergångar och liknande, säger Rickard Johnson.

– En del har kört stora kampanjer, men det har inte vi gjort, säger Anne Sörensson.

Kommunens cykelprogram, där planer för om- och tillbyggnader, cykelhjälmanvändandet och fossilbränslefri kommun presenteras är en förnimmelse av en stad där cykling mer eller mindre är det enda alternativet för invånarna och där cykeln kommer att förändra Östersund i grund och botten.

Kommer ni att kunna uppfylla allt som står i cykelprogrammet?

– Budget tas från år till år. Vi jobbar mot det. Det är jättesvårt att lova långt fram i framtiden. Det kan komma nya rön, det kan hända nya saker. Det här kan ändras, men det här är ledstjärnan just nu, säger Rickard Johnson.