Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mer "stekta ägg" i påskägget

Godishandlarna gnuggar händerna inför påsken, årets största försäljningsperiod. Och själva påskägget fortsätter att utvecklas.

Annons

Vissa skulle kunna komma från en dinosaurie, andra från en struts. Få – knappt några – av de påskägg som finns till försäljning har storleksmässigt några likheter med de ägg vi äter till frukostbordet. Men enligt Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, blir inte påskäggen längre större.

– Och i stället för att man koncentrerar sig på innehållet så har ägget i sig fått en större betydelse som förpackning. Det finns vackra plåtägg som ser ut som Fabergéägg, säger hon och nämner att äggen numera säljs i alla typer av butiker.

Och vad stoppar vi då i våra ägg? Antagligen en hel del lösgodis. För godisgrossisten Candyking är nämligen påsken den enskilt största försäljningsperioden, uppger affärsutvecklaren Henrik Jacobson. Förutom choklad- och dragéägg ökar också försäljningen av godissorten stekta ägg.