Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mer "stekta ägg" i påskägget

Godishandlarna gnuggar händerna inför påsken, årets största försäljningsperiod. Och själva påskägget fortsätter att utvecklas.

Vissa skulle kunna komma från en dinosaurie, andra från en struts. Få – knappt några – av de påskägg som finns till försäljning har storleksmässigt några likheter med de ägg vi äter till frukostbordet. Men enligt Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, blir inte påskäggen längre större.

– Och i stället för att man koncentrerar sig på innehållet så har ägget i sig fått en större betydelse som förpackning. Det finns vackra plåtägg som ser ut som Fabergéägg, säger hon och nämner att äggen numera säljs i alla typer av butiker.

Och vad stoppar vi då i våra ägg? Antagligen en hel del lösgodis. För godisgrossisten Candyking är nämligen påsken den enskilt största försäljningsperioden, uppger affärsutvecklaren Henrik Jacobson. Förutom choklad- och dragéägg ökar också försäljningen av godissorten stekta ägg.