Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer olyckor och mer trafik på våra vintervägar

Det sker mest trafikolyckor på vinterhalvåret. Men det är inte halkan som orsakar dem.

Annons

Vintertid kan väglaget vara förrädiskt. Mörker, halka, snörök och i turistlänen tät trafik under högsäsongen på vägar som inte riktigt är anpassade för bilvolymen.

– Men halkan orsakar inga olyckor, säger Göran Westman som är vice ordförande i Familjens motorklubb Jämtland Härjedalen. Det är förare som inte tar hänsyn till rådande väglag som orsakar olyckorna.

Han har just hållit en introduktion inför halkkörning. I helgen var det öppet hus på motorstadion då alla som ville fick komma och köra på de halkiga banorna på Östersunds motorstadion. Undanmanöver för älg, att kunna häva en sladd och en slalombana var några av de utmaningar som deltagarna ställdes inför. Över 150 personer lockades till banan för att prova körningen, både övningskörande ungdomar och trafikanter med betydligt mer körerfarenhet.

– Vi har det här arrangemanget tillsammans med Motormännen för att folk ska få chansen att prova gränserna under säkra förhållanden, säger Göran Westman.

I olycksstatistiken sticker vintermånaderna ut. I länet kan det bli extra besvärligt vintertid då trafiktätheten ökar markant under turisttid.

Vintersäsongsveckorna är intensiva trafikveckor då många tar bilen till fjällen. Under sportlovsveckorna ökar trafiken på vägarna i Jämtland och Härjedalen med mellan 50 och 500 procent. Flera av vägarna är dessutom säkerhetsmässigt underkända av Motormännen, däribland E14 mot Östersund och Åre.

Föreningen Motormännen ansåg 2010 att Jämtland, Norrbotten och Västerbotten är de län som generellt sett har de farligaste vägarna.

Flest dödsolyckor i trafiken sker däremot, enligt statistik från myndigheten Trafikanalys, sommartid. Något som skulle kunna förklaras med att andelen sämre skyddade trafikanter, som cyklister, mopedister och motorcyklister, är långt fler då.