Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Meningslöst att lära ut

Annons

Polisens ambitiösa narkotikainformationer som jag under många år ledde ute i länets skolor innebar många värdefulla möten med lärare och föräldrar. Föräldrar som klokt och odramatiskt hanterade sin ofta svåra roll och lärare som på ett fantastiskt sätt år efter år som omtyckta och tydliga ledare inspirerade sina elever fram till lyckade studieresultat.

Andra möten med skolvärlden har å andra sidan visat upp något helt annat. Lärare som helt tappat bort sin roll. Lektioner som genomsyrats av mobilsamtal och störande umgänge eleverna emellan. Skolklasser med lärare i spetsen som ombetts att lämna polishuset efter så störande uppträdande att den efterfrågade informationen inte längre kändes meningsfull.

Lusten att informera i olika skolklasser försvann och det undrades ofta kollegor emellan hur någon över huvud taget kunde stå ut med en sådan här arbetsmiljö och vad lektionerna egentligen hade för mening. Hur vissa elever så uppenbart tilläts att dominera en hel klass inklusive sin lärare diskuterades livligt.

Debatten om de allt sämre studieresultaten domineras i dag av lärarnas dåliga löner och behovet av förbättrade faktakunskaper. Mycket sällan handlar det om vilka verktyg som måste till för lärarens möjligheter att kunna fungera som en respekterad kunskapsförmedlare och ledare.

En kursändring med hela samhällets uppdrag att se till att ordning och reda råder i våra skolor får bli ett av förhoppningsvis många bra recept på vägen mot en vettig genomgripande förändring av den i dag så vingklippta svenska skolan.

Bertil Paulson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel