Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Medial explosion kring Augustpriset

I kväll presenteras årets Augustvinnare. De senaste åren har uppmärksamheten kring de nominerade exploderat. Men är den bara till litteraturens fördel?

Annons

– Sverige har blivit ett land av events. Riksdagsvalet är nästan ekvivalent med prinsessbröllopet, att bli nominerad är också ett event. Det har så lite med författarverkligheten att göra, sade Sigrid Combüchen, årets luttrade förhandsfavorit, när hon tidigare i höst, för femte gången, blev nominerad.

Peter Törnqvist i sin tur talade om prispalleri. Poeten Johan Jönson om sina obefintliga vinstchanser, även om han tycktes glad över nomineringen.

Enligt en undersökning medieföretaget Retriever gjort för TT Spektra har den mediala uppmärksamheten kring de Augustnominerade i den skönlitterära klassen blivit långt större.

Hur mycket som förklaras enbart av Augustpriset framgår inte. Mätningen gäller hela året inför prisutdelningen.

Men för fem år sedan var de nominerade verken tillsammans omskrivna 403 gånger på webbsidor och i tryckt press under året som föregick galakvällen.

Året därpå visar mätningen 1 701 träffar. På bara ett år fyrdubblades publiceringarna mycket tack vare webbsajterna.

Samtidigt får årets nominerade verk 926 träffar enbart i tryckta pappersmedier, det vill säga mer än dubbelt så många som för bara fem år sedan.

"Det (priset) har blivit just så populärt, prestigefyllt och omskrivet som vi önskade", skriver också Kjell Bohlund i Förläggareföreningens egen rapport om Augustpriset som kom för två år sedan.

Det mest omskrivna verket är dock ingen självklar vinnare. 2007 stod Åsa Linderborgs "Mig äger ingen" överlägset mest i rampljuset. Men det var ändå den minst omskriva boken, Carl-Henning Wijkmarks roman "Stundande natten" om en mans sista timmar i livet, som fick priset.

Därmed inte sagt att författaren till det litterärt mest avancerade verket vinner. Svensk språkmaterialism välter inga kiosker. Poesin och den lyriska prosan blir nominerad men utan att vinna.

Poeterna blir ett August-alibi, ett slags "positiv gisslan" skrev Svenska Dagbladets tillförordnade kulturchef Kaj Schueler tidigare i höst. Han tycker poeterna förtjänar sitt eget Augustpris.

Med Bruno K Öijer som stort undantag är det också föga förvånande just lyriken som är minst omskriven.

Bland årets nominerade har Sara Stridsbergs roman "Darling River" blivit mest omskriven, 604 gånger, medan poeten Johan Jönsons "Livdikt" räknar hem 129. Ingen av dem har skrivit den episka roman som brukar få Augustpriset.