Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Med den musikaliska humorns uttrycksfullhet

Annons

Med norska Barokksolistene, som på torsdagskvällen gjorde ett gästspel i Estrad Norrs regi på Gamla Teatern i Östersund, förflyttas vi musikaliskt och allmänt kulturhistoriskt tre-fyra århundraden bakåt i tiden, till renässansen och barocken med dess utövare av ton- och teaterkonst i olika sceniska utföranden.

För att fånga sin publik var det för den tidens aktörer inte minst viktigt att spela med humorns uttrycksfullhet och folkliga närhet. Vi känner det från Commedia dell´Artes många lustspel, Shakespeares komedier och barockens scenstycken.

Barokksolistene, ett tiotal musiker, sångare och gycklare, rör sig inom en bred tidsram när de återger sina historiska uttryck av musik, dans, mim och teater. Och det är humorn som löper som en röd tråd genom föreställningen. I Telemanns Don Quijote-svit agerar musikerna clowner med stor plastisk och mimisk åskådlighet och i Christoph Ludwig Fehres The Schoolmaster sker det i livfullt samspel med publiken. För att inte tala om det fiktivt bakvända stycke som tillskrivs en hittills okänd Bach-ättling och där alla musikaliska slapsticks prövas.

Första spelsets humoristiska musiktolkningar, som utspelar sig på scenen övergår efter paus i An Alehouse Session i den pubmiljö som Gamla Teatern kan erbjuda. Och här presenterar Barokksolistene den folkliga musik som framfördes på 1600-talets stökiga pubar i London.

Barokksolistenes konsert är en historisk blandning av musik och folklig teater kryddad med humor av samma historiska snitt som präglar musiken och teatern.