Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mattekunskaper ska bli bättre med bättre ledning

Sveriges skolbarn ska bli bättre på matte. Bergs kommun är en av kommunerna som är med i arbetet.

Annons

Charlotte Helgesson, lärare på Myrvikens skola och matteutvecklare i kommunen, är en av dem som jobbar med projektet.

Projektet är en nationell satsning som Sveriges kommuner och landsting, SKL, driver.

– Alla grundskolor i kommunen deltar, säger Charlotte Helgesson, som också är projektets kontaktperson i kommunen.

Men det handlar inte i första hand om direkt arbete i klassrummen med eleverna utan projektet är inriktat mot de som styr och leder undervisningen på olika nivåer i skolorganisationen. Därför ingår representanter från den politiska ledningen, förvaltningen, till rektor och lärare. Det är sammanlagt 11 personer med i kommunens arbetsgrupp.

– Vi har ett par konferenser varje termin i nätverket där deltagande kommuner är indelade i olika grupper. Under dessa diskuterar vi bland annat lärarkompetens, lärarsamarbete och hur vi gör utvärderingar. Vi diskuterar också elever i behov av stöd och vikten av att ha höga förväntningar på elever och övriga frågor.

De tar också tillvara goda exempel från varandra likväl som de är varandras kritiker till hur man arbetar i de olika kommunerna.

Det är olika teman på de olika nätverkskonferenserna. Vid en sådan träff nyligen diskuterades uppföljning av resultat.

– Det handlar om vad vi samlar in för information om elevernas resultat och hur det återkopplas, säger Charlotte Helgesson.

Slutmålet är att Sveriges grundskoleelever ska visa upp bättre resultat i matte.

Strömsunds kommun är också med i projektet men började tidigare än Berg och är med i ett annat nätverk.