Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Matglada möten med kvinnliga företagare

/
  • Tina Stafrén, fotograf, Louise Toresson, copywriter, och Johan Hallström, AD, är tre av upphovspersonerna bakom mat- och livsstilsboken ”Smakfulla avkrokar i Jämtland och Härjedalen”. Fia Gulliksson har stått för receptbearbetningen och är även en av de nio kvinnliga företagare som porträtteras i boken.  foto: Henrik Flygare

Läckra recept och lyhörda personporträtt. Boken ”Smakfulla avkrokar” har två syften; att locka turister att komma hit och smaka på Jämtland och Härjedalen och att stärka företagande kvinnor i länet.

Annons

Rönngårdens morotsmarmelad och Båthuskrogens tesirapsbakade gårdsost. Bondsoppa från Brunkulla gård och blåbärsglass som hos Eva på Grannäset.

Snålvattnet rinner när man bläddrar i ”Smakfulla avkrokar i Jämtland och Härjedalen”.

Boken har tagits fram inom EU-stödda projektet ”Mera reseanledningar” som bland andra länsstyrelsen och Tillväxtverket är inblandade i.

Catarina Lundström och Louise Toresson har skrivit texterna, Tina Stafrén och Sandra Pettersson har tagit bilderna och för läcker layout svarar Johan Hallström.

– Ett fantastiskt roligt uppdrag, säger Tina, Louise och Johan när de kommer upp på redaktionen med ett rykande färskt exemplar av boken.

50 kvinnliga småföretagare ingår i projektet ”Mera reseanledningar”. De har delats in i flera mindre grupper och den grupp som kallas ”mat- och bogruppen” bestämde sig ganska snart för att göra en bok om sig själva.

– Var för sig hade de inte haft musklerna att göra en sådan här produkt, men tillsammans är de starka. Det känns bra att kunna hjälpa dem med en sådan här gemensam marknadsföring, säger Tina Stafrén.

Småskalighet, ekologiskt tänkande och respekt för kulturarvet går igen hos alla de nio företag som lyfts fram i boken. Var och en av de kvinnliga företagarna port-rätteras i text och bild, och var och en delar med sig av några av sina bästa recept.

Engelska resuméer av porträtten ingår, och dessutom har några av de mest typiskt jämtländska recepten översatts till engelska. Tanken är att det här ska bli en presentbok som man gärna ger bort till vänner både i Sverige och utomlands.

Och om satsningen lyckas öka strömmen av matglada turister till länet så hoppas man förstås att det inte bara ska stärka de nio företag som ingår i boken, utan även få fler att våga satsa och starta eget.

Ett nytt företag har redan sett dagens ljus tack vare boken:

– Vi har startat en publikationsbyrå, berättar Tina Stafrén, Louise Toresson och Johan Hallström. De delar sedan tidigare lokal men har inte jobbat med gemensamma projekt på det här sättet förut.

– Att få ha kontroll över hela produkten – både text, bild och layout – har varit så härligt. Sådant vill vi göra mer av, säger de tre med en mun.

Mer läsning

Annons