Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Martin berättar om Nintendos intåg i Sverige

/
  • I mitt arbete har jag ofta träffat grundarna av Bergsala och fått ta del av deras stories från en tid då spelbranschen såg väldigt annorlunda ut jämfört med idag. Jag kände att jag ville teckna ner deras historier för att de inte skulle falla i glömska, säger Martin Lindell. Foto: Jens Höglin

1981 satsade det lilla hemelektronikföretaget Bergsala från Kungsbacka på banbrytande bärbara spel från ett okänt japansk spelföretag. Resten är spelhistoria.
I nyutkomna boken ”8 bitar på 80-talet” berättar speljournalisten Martin Lindell om Nintendos intåg i de svenska hemmen.
– Den innehåller spännande anekdoter från en tid då sann pionjäranda rådde i spelbranschen, säger han.

Annons

Under en affärsresa i Asien 1981 stötte Owe Bergsten, vd för det lilla hemelektronikföretaget Berg-sala från Kungsbacka, på en helt ny typ av tv-spel – Nintendos bärbara Game & Watch-konsoler. Bergsten var övertygad om att de nya elektroniska spelen skulle göra succé i Sverige och efter mödosam övertalning gav det då okända japanska företaget med sig och lät Bergsala importera en första sändning konsoler till Sverige. Det blev starten på Nintendos otroliga framgångar i Sverige.

I den nysläppta boken ”8 bitar på 80-talet” berättar speljournalisten Martin Lindell den ofta osannolika historien om Bergsala och Nintendos samarbete som la grunden till svenskarnas långlivade kärleksaffär med spelikoner som Super Mario, Donkey Kong och Link (The Legend of Zelda).

Vad var det som fick dig att vilja berätta historien om Bergsala och Nintendo?

– Jag har ett stort historiskt intresse för spel och konsoler. Jag växte upp med Nintendos 8-bitars spel så det är också av nostalgiska skäl. I mitt arbete har jag ofta träffat grundarna av Bergsala och fått ta del av deras stories från en tid då spelbranschen såg väldigt annorlunda ut jämfört med idag. Jag kände att jag ville teckna ner deras historier för att de inte skulle falla i glömska, säger Martin Lindell.

– Det finns naturligtvis en hel del information om Nintendos historia på diverse Internetsajter, men den är ofta berättad ur ett amerikanskt perspektiv. Storyn om hur Nintendo kom till Sverige är unik i och med att Bergsala, med hjälp av grepp som Nintendoklubben, byggde upp en publik som är trogen än idag och lever vidare genom en ny generation spelfans.

Arbetet med boken inleddes redan 2006, men då det tilltänkta förlaget plötsligt drog sig ur projektet så lades den i malpåse fram till förra året.

– Jag hade tidigare råkat ut för liknande problem då jag gav ut ”En liten bok om spel” och tänkte: ”nu händer det igen”. Men efter att ha hållit en föreläsning om Nintendo på mässan Retro Gathering så mötte jag mängder av inbitna Nintendo-fans som väckte lusten att slutföra boken. Nu ger jag ut den via Vulkan som är ett ”print on demand”-företag, säger Martin Lindell.

Martin Lindell berättar att intresset för gamla Nintedo-spel än idag är väldigt stort bland fansen.

– I dag kan du få betala tusenlappar för samlarspel som ”Devil World” och ”RC Pro Am”. För tio år sedan då jag började köpa tillbaka min NES-samling (Nintendos 8-bitsspel), som jag sålt för att köpa en SEGA Megadrive, så var spelen fortfarande relativt billiga. Jag tror att en stor del av det nyväckta intresset beror på att man kan ladda ner gamla spel till Wii:s Virtual Console, säger Martin Lindell.

– I dag finns det en hel subkultur kring gamla spel, som handlar lika mycket om den grafiska stilen och musiken som spelen i sig, fortsätter han.

Om man läser boken så verkar det som om Bergsala har en unik position i spelbranschen.

– Absolut. Idag har Nintendo och andra stora spelföretag lokala kontor i flera europeiska länder, men i Sverige är det fortfarande Bergsala som har hand om företagets distribution. Det vittnar om att Nintendo är måna om företagens gemensamma historia och det framgångsrika samarbete man haft under alla år, säger Martin Lindell.

Mer läsning

Annons