Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Marianne" blev en mardröm för Filip

Filip Tegstedts rysarfilm "Marianne" har hyllats av både svenska och utländska kritiker.

Men olaglig fildelning har gjort att filmdistributörer dragit öronen åt sig.

– När någon tankar upp independentfilmer så gör det i princip att min karriär och det jag kämpat för de 15 senaste åren går åt skogen, säger Filip Tegstedt uppgivet.

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.

Under ett morgonmöte på Länstidningen så dök idén om att ringa regissören Filip Tegstedt för en intervju upp. Bakgrunden var att konkurrenten, ÖP, den morgonen haft en notis om att Tegstedts rysarfilm "Marianne" ska börja visas i Storbritannien. Något som vi missade.

Tanken med intervjun var dels att berätta om Storbritannienlanseringen. Och dels att göra en koll med Filip Tegstedt om hans framtidsplaner.

Väldigt mycket ett rutinuppdrag. Någon dag senare ringer jag Filip. Redan efter första frågan förstod jag att den här intervjun skulle bli något helt annat än den lite småtrevliga statusuppdatering som jag planerat. Lanseringen av "Marianne" har varit fylld med massor av motgångar för Filip Tegstedt.

Filip är i hemmet i Malmö när jag får tag på honom. Förra veckan var han i Storbritannien och deltog på öppningseventet för VOD-tjänsten The Horror Show. En brittisk hemsida som har specialiserat sig på skräckfilmer och som tagit in "Marianne" i sitt beställningsbara onlinesortiment.

– Det innebär att man kan se den streamat via nätet lagligt, säger han.

1 februari 2009 inleddes arbetet med "Marianne". Fyra år senare ser Filip Tegstedt slutet.

– Jag har startat en blogg och där skriver jag sedan en månad varje dag om hur det gick till att göra filmen. Sedan ska jag försöka släppa den över hela världen. Eftersom det har varit svårt att sälja den. Nu kollar jag på självdistribution via streamingtjänster.

Det beror inte på dåliga recensioner att "Marianne" inte lockat utländska filminköpare. Tvärtom har "Marianne" hyllats av kreddiga sajter som aintitcool.com och badassdigest.com

"...alla som söker ett starkt, tankeväckande och välskrivet familjedrama kommer att älska Marianne", skriver exempelvis badassdigest.com i sin recension.

De få tillfällen som filmen visats på bio så har intresset varit stort.

– När den gick på Regina i Östersund så var det fullsatt hela veckan. Det var åtta visningar och alla var fullsatta.

Problemet är i stället enligt Filip att "Marianne" hamnat på fildelningssajter. Något som gör att distributörer inte längre är intresserade.

– Det är väldigt mycket som hänt i filmbranschen under tiden sedan jag började göra filmen. Fildelning och olagliga streamingtjänster är ett enormt problem. De som håller på med det här brukar se sig lite som David mot Goliat, men egentligen är det ganska stora grupper som håller på med fildelning.

För Filip har det fått förödande konsekvenser.

– Det skadar independentfilmare mest för vi har ingen möjlighet att göra något åt det. När någon tankar upp independentfilmer så gör det i princip att min karriär och det jag kämpat för de 15 senaste åren går åt skogen. När filmen finns uppe på sådana sajter vill inga distributörer köpa den. Det är ju rättigheten att göra kopior av mitt verk som jag säljer. När någon tar den rättigheten ifrån mig genom att ladda upp den ("Marianne") har jag inget att sälja längre.

Hur har det gått ekonomiskt med Marianne?

– Det har inte gått något bra. Eftersom att den ligger på (fildelningssajten) Piratebay.se. Någon fick tag på en försläppskopia och lade upp den en vecka innan den skulle visas på filmmässa i Göteborg och det har förstört allt.

Filip Tegstedt fick inget ekonomiskt stöd när han gjorde "Marianne". I stället gick han privatekonomiskt "all in" och tog stora personliga risker. Något som har straffat sig.

– För att göra "Marianne" har jag sålt allt jag ägt. Använt arv från mina föräldrar. Och jag tog ett lån på 500 000 kronor. Det är ett problem och det hindrar mig från att göra fler filmer.

Det låter som en mardröm.

– Ja. Det är så få som förstår hur mycket det krävs för att göra en film. Det tar flera år. Då är det klart att man kan sitta och kolla på en film i två timmar och tänka "Det här är inget som skadar någon".

De olagliga nedladdningarna har påverkat hela filmbranschen och vilka filmer som görs enligt Filip.

– Om man tittar på filmindustrin i dag, även Hollywood, så är det mesta remakes av gamla eller uppföljare. Man satsar bara på säkra kort. Det gör att allt känns väldigt urvattnat.

Kommer du någonsin att få igen de pengar du satsade i filmen?

– Nej. Jag tror inte det. För det finns inget som pekar på det. Nu måste jag måste hitta ett jobb så att jag kan betala tillbaka de pengar jag är skyldig. I dag har jag en stor skuld som jag har att betala.

Hur ser din närmaste framtid ut?

– Förutom den här bloggen så kommer jag att arbeta på olika saker. Bland annat lite olika manus. Nu ska vi (Filip och hans sambo Hanna) flytta till Stockholm efter att hon fått jobb där.

Så här i efterhand. Var det värt att göra filmen?

– Ja, alltså... det är svårt att säga. Allting är inte dåligt. Jag har gjort en debut och har fått en stor fankrets som vill se mer av det jag gör. Sedan har jag också skapat ett stort kontaktnät. Det har gett mig oändligt mycket mer möjligheter. Men jag önskar att det varit annorlunda när det gäller fildelningen.

Filip Tegstedts öde visar att livet ibland blir något helt annat än det vi tänkt oss. Och att livet inte alltid är en Hollywoodfilm med lyckligt slut.