Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mängden drönare ökar kraftigt varje år

Intresset för obemannade flygfarkoster har ökat markant de senaste två åren.
De kommersiella flygningarna kräver tillstånd men de privatägda maskinerna har Transportstyrelsen ingen koll på.

Annons

– Vi har verkligen märkt av ökningen, speciellt de två senaste åren. Vi får väldigt många ansökningar och förfrågningar, säger Erik Jangren, flygteknisk inspektör på Transportstyrelsen.

Det är där som tillstånden för kommersiell flygning med obemannade luftfarkoster utfärdas.

– Regelverket kom ut 2009 och då fanns det ett tiotal tillståndinnehavare och varje år har det dubblerats sedan dess.

Transportsyrelsen har 243 tillstånd utfärdade och nu får de in flera ansökningar varje vecka. Men tillstånden är ett krav endast för de som flyger i kommersiella syften. En privatperson behöver inget tillstånd alls vare sig för att inneha eller flyga en UAS.

– Vi har inget tillståndskrav om man flyger privat så där har vi mindre koll. I takt med att multirotorfartygen kom och att priserna gick ner har det spridit sig mer bland gemene man, säger Erik Jangren.

Som tillstånden för kommersiell flygning ser ut i dag får de obemannade flygningarna endast ske inom synhåll för operatören och inte högre än 120 meter. Att programmera en UAS för flygning på egen hand är förbjudet i Sverige.

– Rent tekniskt så kan många av luftfartygen flyga själva enligt en förutbestämd rutt, men rent säkerhetsmässigt är det inte tillåtet.

Och även flygning över folkmassor är i dagsläget förbjudet.

– Tyvärr händer det att man flyger över folk vid olika event och konserter, men det måste finnas ett säkerhetsavstånd till utomstående.

Är dagens regelverk tillräckligt eller utvecklar ni det på något vis nu?

– Det ska eventuellt komma gemensamma europeiska regler så vi sneglar på det och avvaktar den utvecklingen. Tills dess har vi de reglerna vi har, Erik Jangren vid Transportstyrelsen.