Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Man försämrar för inlandet"

Ett av de företag som berörs av den förändrade godstågstrafiken är Rödins Trä i Skanderåsen utanför Svenstavik. De lastar en del av sina transporter i Östersund. Gunnar Rödin, företagets vd, har inte hört talas om förändringen.

– Det låter inte alls bra. Jag trodde aldrig att Östersund skulle bli aktuellt för indragning, säger Gunnar Rödin.

Annons

Gunnar Rödin kan förstå att man drar in på godstågtrafiken på mindre trafikerade platser, men att omlastningscentralen i Östersund ska läggas ned kan han inte förstå. Hans uppfattning är att Östersund är en väsentlig lastningsplats.

– Det här låter precis som vanligt, att man försämrar för inlandet. Det är ganska typiskt, säger Gunnar Rödin.

Rödins Trä hanterar sågade trävaror, som bland annat levereras till länder i Europa och Nordafrika. En del av företagets transporter lastas om i Östersund.

Enligt de uppgifter som LT tagit del av kommer de företag som berörs av förändringen i fortsättningen att få lasta i Ånge.

– Om vi ska köra lastbil till Ånge, då belastar vi vägarna ännu mer med trafik och avgaser. Det tror jag blir dyrare för samhället – med ökad trafik och utsläpp, säger Gunnar Rödin.

Han anser att den här förändringen är något som Jämtlandspolitikerna borde ta tag i på bred front.

– Det här låter som kraftiga försämringar för inlandet, det är angeläget för alla, säger Gunnar Rödin.