Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Man får vad man betalar för

Annons

För många järnvägsanställda försvann tryggheten när järnvägen privatiserades. Det är det som ligger bakom den pågående tågstrejken i södra Sverige. Varje ny upphandling betyder risk för delade turer, försvunna semesterdagar och lägre lön. För den som lyckats bli anställd efter att ha sökt om sitt jobb, vill säga. För de andra väntar arbetslöshet.

Det skulle inte behöva vara så om arbetsgivarna tog sitt ansvar. Men när de regionala kollektivtrafikmyndigheterna handlar upp tågtrafik är det nästan alltid lägsta pris som gäller. En upphandling kan innehålla hyllmeter med detaljer om rälsstandarder och tidtabeller, men nästan ingenting om anställningsvillkor. Tydligare kan man inte uttrycka att det är personalens arbetsvillkor som det går att pruta på. Det är de som blir utsatta för konkurrens. Man skyller ofta på EU:s regler, men enligt fackförbundet Seko ger EU-reglerna stora möjligheter att ställa krav på bra arbetsvillkor.

Norrtåg ska snart upphandla sin trafik för flera år framåt. Förra upphandlingen innehöll inga sociala krav över huvud taget. Inget krav på att ta över personal eller tillämpa kollektivavtal, inget krav på huvudentreprenörsansvar eller meddelarskydd så de anställda kan berätta om missförhållanden utan att ställas till svars. Ett mycket deprimerande exempel på den nya "liberala" arbetsmarknad som ger fritt spelrum för bolagen att utnyttja arbetskraften.

Norrtåg ägs av de fyra norrlandstingen. Våra folkvalda landstingspolitiker har alltså möjlighet att tvinga Norrtåg att skriva in garantier för rimliga arbetsvillkor. Socialdemokraterna uppmanar bolagets styrelse att göra en ansvarsfull upphandling nästa gång. Norrtågs styrelseordförande Thomas Hägg tvivlar på att landstingen vill betala vad det kostar. Det återstår att se, men det vore skamligt om de inte gjorde det. Det ska inte gå att vinna en upphandling enbart genom att pruta på arbetstagarnas villkor. Man får som bekant vad man betalar för. De flesta är nog beredda att betala några kronor mer för en färdbiljett om järnvägspersonalen slipper gå omkring med en klump i magen av oro.

Annons