Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Man får ingen bra service, men bra mat”

/
  • Sexåringarna – som nu gått första terminen i ettan – har lärt sig massor av noter. I går sjöng de bland annat cykellåten. Jasmine och Said kan hela sången. Foto: Håkan Luthman
  • ”Man får ingen bra service i ettan, men bra mat”, säger Isak. Ida ställer tillbaka den lånade Vispopboken som hon stått och läst högt ur.
  • Jasmine läser lite extra ur svenskboken och klarar att para ihop nästan alla ord som betyder samma sak.

Sexåringarna har börjat ettan och kan redan halvnoter, se likheten mellan snäll och vänlig och gillar matte.
– Jag har blivit av med flera kamrater, men har fått nya också, säger Jasmine Nilsson.

Annons

Klockan är strax före nio på förmiddagen och musiklärare Sebastian har svårt att få ett–tvåan på Ängsmoskolan att bli entusiastiska över idén med en teorilektion.

– Neeeej, inte noter! ropar eleverna i kör.

Sebastian retirerar och föreslår lite sång och det blir ”Cykellåten” och en bluesversion av ”Mors lilla Olle” där killarna väljer att förstärka det svängiga intrycket med lite luftgitarr.

Trots protesterna mot musik-teori verkar de flesta i klassen ha full koll på noterna. Som Antonio:

– Jag kan helnot, halvnot, fjärdedelsnot…

Sen räknar han förvisso även upp ett antal helt nya varianter på noter som än så länge inte existerar.

Och så blir det rast.

Ettorna får vara inne i klassrummet och Jasmine har väldigt svårt att slappna av.

– Nu måste jag ha hjälp. Jag måste fixa det här, säger hon och försöker räkna ut vilka ord i en lärobok som hör ihop.

– Visst är snäll och vänlig samma sak, undrar hon.

Kompisen Ida Emilsson spontanläser Vispop 1–3 i väntan på svensklektionen som läraren Mia Gölin håller i.

Den stora frågan är vilken skillnad det är att gå en förskoleklass jämfört med riktiga ettan. Svaren är skiftande.

Said: – Här har vi bestämda platser att sitta på.

Jasmine: – Det är ingen skillnad alls, men det är roligt att vi har fått nya matteböcker och grejer. Jag har jobbat ut en mattebok, både a och b och c. En tjej i tvåan är på e-boken.

Ida: – Man kan jobba ut en bok på en dag.

Isak, klassens diplomat och tänkare: – Man får ingen bra service i ettan, men bra mat.

Vad menar du med service?

– Man får inte lika mycket hjälp. Men det är ju bra också.

Farzan: – Lufthockey hade vi inte i förskolan.

Intressant att notera är att i princip samtliga elever från förskoleklassen älskar matte.

– Det är jag glad över som gammal mattelärare, säger Mia Gölin.

Jasmine konstaterar att hon förlorat flera kamrater, som hon uttrycker det, sedan hon flyttade upp en klass.

– Men jag har fått nya kamrater också.

Isak är lite besviken över de elever som förstörde pingisbordet på fritids då pingis är hans favoritsysselsättning på rasterna.

Under svensklektionen diskuteras dagens lunch som blir gods-ägarpytt – en variant på pyttipanna. Och Mia drar igång undervisningen på temat ”kroppen är toppen” där det finns en hel del ord som är främmande som exempelvis kranium – ett ord som Erik kunde trots att han inte ens var på den lektionen när ordet dök upp.

LT tackar för sig – för den här gången – och poängterar inför klassen att de är jätteduktiga.

Isak, diplomaten, räcker genast upp handen och tar tillorda:

– Ni är duktiga också.

Mer läsning

Annons