Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Målet: Fördubbla turistnäringen till 2020

Jämtland Härjedalen Turism har som mål att fördubbla omsättningen inom turistnäringen i länet.
Detta genom ökat antal gästnätter, megaevenemang och stora investeringar.

Annons

Besöksnäringen är en basnäring i länet och dess betydelse för sysselsättning och tillväxt är större än i många andra län.

Fokus ligger på naturbaserade upplevelser.

– De har varit det väldigt länge och jag tycker vi har lyckats etablera den synen även nationellt. Det förpliktar och vi inom näringen måste arbeta seriöst, underbyggt och långsiktigt. säger Mats Forslund, vd på Jämtland Härjedalen Turism.

JHT har satt upp ett antal mätbara mål för besöksnäringen i länet.

– Den ska nationellt fördubblas fram till 2020 i exportvärde och omsättning. Här är målet relativt sett högre än på nationell nivå, men vi tycker att om det är någon region som kan lyckas med det så är det här, säger Mats Forslund.

Riktigt stora evenemang kommer enligt planen att bli en vanligare syn i länet.

– Och då snackar vi VM eller liknande. Vi har redan ett antal stora evenemang som skidskytte, alpint och Storsjöyran och det händer saker i länet om man bara sätter sig och analyserar lite.

Hur ska ni nå målen?

– Större investeringar som gör hack i utvecklingskurvan måste till, det vet vi. Ett exempel på det är när Skistar invigde tre nya liftar i fjol. Då ser vi att mäklarna säljer fler tomter och det byggs fler lägenheter, entreprenörer får jobb och backrestaurangen bygger ut. En annan sak är elektrifiering av Meråkerbanan som ökar tillgängligheten. Örndalen och gondolbygget i Funäsdalen är andra exempel, säger Mats Forslund.

Exportprojekt som omfattar Lofsdalen, Funäsdalen, Vemdalen, Åre och Östersund finns redan och där görs regelrätta kampanjer utomlands. Framför allt i Norge, Holland och England och ofta tillsammans med Visit Sweden som är det nationella marknadsföringsbolaget.

Läggs det mycket resurser på marknadsföring utomlands?

– Alldeles för lite, vi skulle behöva pumpa in mer pengar och vara mer långsiktiga. Om en holländare kommer hit en gång så är han väldigt dyr att få hit, men om effekten dras ut och det blir ett flöde, blir ju varje gäst billigare och billigare och det måste vi jobba mera på.

Den regionala strategin för besöksnäringen är ofta beroende av den offentliga sidan.

– Tänk på tågtrafiken och det strul som är just nu, eller infrastruktur över huvud taget. Eller planfrågor, vatten och avlopp i kommunerna är viktiga förutsättningar för att exploatörer ska kunna skapa de jobb vi vill i branschen. Inte bara privata utan också offentliga aktörer måste stå bakom den här strategin, säger Mats Forslund.

Infrastrukturen och tillgängligheten är en av de största utmaningarna.

– Ibland känns det som det bara står och stampar!

Kan ni påverka det?

– Vi jobbar mycket konkret. Vi tar fram rapporter och påvisar destinationernas behov. Det tar politikerna till sig och de används ganska flitigt. Regionförbundet använder sig ofta av besöksnäringens vikt som argument i sina diskussioner med nationella politiker. Vi har en bra dialog med Trafikverket också. Det tjänar ingenting till att vi tjatar på dem lokalt, för de som jobbar där regionalt för ju en kamp nationellt på Trafikverket och mot regeringen. Men det är trist när det blir som i sommar med järnvägen, det är ju 20 års eftersatt underhåll på järnvägssidan, säger Mats Forslund.