Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mäktiga meteorologer

Annons

Historiskt sett har vädret aldrig varit så oviktigt för oss som nu. Jämför med tiden då en stor del av befolkningen var jordbrukare. Med väderrapporterna förhåller det sig precis tvärtom. De har aldrig haft så stor effekt på våra liv. Väder säljer lösnummer och genererar klick på webbsajterna. I förrgår fick SMHI:s klass 3-varning SJ att stänga tågtrafiken i hela Sydsverige. Rätt eller fel, det tvistar man om. Men SMHI:s prognoser får hur som helst enorma konsekvenser. Förra sommaren hävdade vd:n för Astrid Lindgrens värld i Vimmerby att anläggningen tappat en miljon i intäkter på en överdriven klass 3-varning, på en dag.

Orkanen Simone var sannerligen värd att varna för, men det finns anledning att ifrågasätta den mängd klass 1-varningar som SMHI utfärdar. Vem kom på att fem centimeter snö på sex timmar ska räcka för att utfärda en klass 1-varning? Ingen norrlänning i varje fall. Låga trösklar riskerar att ta ner effekten av varningarna.

Att väderbevakningen i media har svällt till enorma proportioner beror delvis på att norska yr.no för några år sedan lanserade en gratistjänst. En revolution i branschen. Plötsligt försvann möjligheten för meteorologiska institut i hela Europa att sälja dyra vädertjänster till medierna. Senast i januari 2014 ska all väderdata från SMHI finnas tillgänglig gratis.

Konkurrensen mellan olika vädertjänster är hård idag. Man får hoppas att SMHI inte rycks med och börjar utfärda varningar för att synas i media.