Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Maias charm gick hem

/

Maia Hirasawa spärrade upp ögonen, vickade på huvudet och charmade hela publiken med sin trallpop (på lördagens konsert i Gamla Teatern). Hon började med en parad genom mittgången med sin blåssektion och ställde sig självsäkert på scenen bland rislampor och instrument.
– Var inte rädda för att röra på er, säger hon.

Annons

Kvällen till ära har salen fyllts med stolar, vilket missgynnar de svängigare låtar som öppnar konserten. Trots det känns Gamla Teatern inte så stor och tom som den annars kan verka.

Med teatralisk mimik kastar sig sedan Hirasawa mellan lugna och intesiva partier, ibland våldsamt fort, men alltid med samma okuvliga optimism och glädje. Få andra artister kan komma undan med att framföra en refräng med bara visslingar och piano, på det trippande och stundtals komiska sättet som Hirasawa gör. Publiken var på bra humör och klappade takten redan innan ”And I found this boy” hade hunnit börja.

Det som saknades var en gnutta svärta eller allvar, Hirasawas låtar är och blev okuvligt och onyanserat hoppfulla.

När Hirasawa antytt att konserten börjar lida mot sitt slut plockar hon fram kvällens enda svenskspråkiga alster, ”Leva nu”, som är temat till Svt:s dramaserie ”Stormen”. En låt som får mig att undra varför hon inte sjunger oftare på svenska.

– Vill ni höra en till?

Det blir ”Afterparty” som framförs av Maia på piano och hennes kompband som handklappande kör bredvid. Men det räcker inte för kvällens publik, som vid det här laget applåderar och jublar för att höra mer, återigen ställs frågan.

– Ska vi spela en till?

Publiken ropar jakande. Finstämda ”Still June” blir sista melodi för kvällen, en låt som Hirasawa berättar betyder mycket för henne och som hon inte spelat på länge.

Trots att det var en närmast felfri konsert vad gäller framförande, ljud och ljus, så lämnar jag Gamla Teatern utan att ha blivit berörd av Hirasawas feelgood-pop. För en artist med så kort karriär har hon skapat en sig en stark låtkatalog som framförs galant, men som inte når under skinnet.

Mer läsning

Annons