Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Macken speglar tiden

Från att köpa bensin i färgaffären och tanka på apoteket via ett tillhåll för motorintresserade till veritabla stormarknader med bensinpumpar. Bensinmackarnas utveckling speglar den tid vi lever i.

Annons

I 1910-talets Sverige fanns det en exklusiv skara som ägde en bil. Men de kunde inte ratta in på en mack för att tanka, utan köpte sin bensin i färgaffären eller på apoteket och hade de tur fick de pumpa direkt ur fatet i stället för att hälla med dunk rakt i tanken. De första riktiga bensinmackarna kom på 1920-talet, när de stora internationella oljebolagen insåg att bensinförsäljning var en växande marknad.

– De började konkurrera om kunderna och profilerade sig genom att utveckla särpräglade logotyper och skyltar. Bensinmackarna var lite banbrytande med sina strikta regler att alla mackar skulle se likadana ut, det skulle synas om det var BP eller Texaco, berättar Olle Wilson, som skrivit boken Full Tank om svenska bensinmackar genom tiderna, och nu är i full färd med sin doktorsavhandling inom ämnet.

Mer personligt förr. Mellan 1920- och 50-talet växte en motorkultur fram kring mackarna, menar Olle Wilson. På bensinstationerna samlades entusiasterna och fick personlig service. Stationerna var ofta träbyggnader dekorerade med snickarglädje och sirliga skyltar. På 1960-talet började utvecklingen gå åt det håll vi ser nu för tiden, mackarna blev mer funktionella och likriktade.

– I dag är bensinmackarna mer anonyma, en enkel, stiliserad låda med stora schabrak till skyltar som lyser starkt. Bensinmackarnas utveckling speglar bilkörandet. Vi åker mycket fortare i dag och behöver inte tanka lika ofta. Bensinmackarna ligger med längre mellanrum och måste synas på lång väg.

De moderna mackarna präglas också av att dagens bilister vill kunna handla lite av varje samtidigt som de tankar.

– I början av förra seklet tankade man i lanthandeln, nu handlar man mat på macken. Cirkeln är sluten! Jag tror att bensinmackarna som vi känner dem är på väg bort, det kommer att utvecklas mot större mataffärer som säljer bensin. I takt med att vi blir mer av ett bilsamhälle och får större rörlighet, ställs högre krav, säger Olle Wilson.

Men utvecklingen behöver inte vara negativ, menar han.

– Jag kan fascineras av epoken när stationerna var inriktade mot motorism och hade en viss känsla, en plats där entusiaster samlades. Men rationellt vill jag hellre att bensinmackarna ska utvecklas och följa med när det gäller till exempel miljövänlighet.