Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Luftfartsverkets dimridå inger inget förtroende

Luftfartsverket är på god väg att forcera fram ett beslut om att flyget till och från Frösön ska fjärrstyras från Arlanda.

Man behöver inte vara särskilt flygrädd för att få kalla kårar av tanken. Vad händer om tekniken havererar?

Men teknikskiftet är redan på gång. Om ett antal år kommer många flygledartorn att vara ersatta av en mast med kameror. Nästa år invigs Scandinavian Mountain Airport i Sälen, världens första nybyggda flygplats utan flygledartorn.

Den positiva sidan är att små flygplatser kan räddas av lägre driftkostnader. Den negativa är att det försvinner arbetstillfällen för flygledare. Regionalpolitiskt oavgjort med andra ord.

Men det som gör Luftfartsverkets planer så oroande är att de genomförs i hög fart och i stor skala. Det handlar om att på kort tid gå från ett småskaligt test på Örnsköldsviks flygplats till att fjärrstyra fem relativt stora flygplatser; Kiruna, Umeå, Visby, Sturup och Östersund.

Planeringen tycks ha skett i slutna rum med få inblandade. Inte ens piloterna har fått vara med. Svenska pilotföreningen varnar för att göra en så stor förändring på så magert underlag.

Luftfartsverket lyfter fram det växande terrorhotet som ett argument eftersom det går snabbare och lättare att ersätta en mast som sprängts i luften än ett flygledartorn. Piloterna menar tvärtom att systemet är mer sårbart eftersom ett sabotage slår ut flera flygplatser på samma gång.

Kalle Olsson (S), riksdagsledamot för länet och ledamot i försvarsutskottet, är också kritisk mot att Luftfartsverket centraliserar när försvars- och beredskapsstrategin är att göra tvärtom, sprida flygbaser och andra känsliga angreppspunkter på flera ställen. "Vad händer om man släcker ner Arlanda?"

Misstron blir inte mindre av att myndigheten hemligstämplat dokument med kritik mot projektet som SVT Västerbotten begärt ut.

Kritiken har ändå kommit fram - och den är inte nådig. Enligt en löntagarkonsult som granskat affären bygger den långsiktiga kalkylen på att en ensam flygledare ska styra trafiken vid två flygplatser samtidigt. Det har aldrig prövats tidigare och säkerhetsexperter varnar för riskerna.

Varför agerar en statlig myndighet på det här sättet? Svaret kan bara vara att stora pengar står på spel. Intressenterna Luftfartsverket, Swedavia och Saab ser en världsmarknad öppna sig. Stora flygplatser är intresserade. USA vill rädda sina regionala flygplatser och Kina planerar 250 nya. Det är Saabs tekniker som har utvecklat systemet och det gäller att behålla tätpositionen.

Det är givetvis bra för Sverige om svenska innovationer blir exportsuccéer. Men det får inte ske till priset av flygsäkerheten.

Kombinationen oprövad teknik och vittring på pengar kan bli farlig. Särskilt om tiden är knapp och vinstkalkylen hänger på att man är först i världen med att lansera sin innovation. Då är det frestande att ta genvägar. Dra ner på tester. Tona ner risker. Tysta kritiker.

Alla dessa symptom ser vi runt Luftfartsverkets fjärrstyrningsprojekt. Det är illavarslande. Länets politiker gör rätt i att protestera mot planerna.