Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

LT:s nya chefredaktör: Svårt att inte tacka ja

Länstidningen får en ny chefredaktör. Viktoria Winberg ser fram emot uppdraget.

– Det var väldigt svårt att inte tacka ja.

Annons

Efter tio år som chefredaktör på Länstidningen väljer Lennart Mattsson att sluta. Hans ersättare kommer från uppdraget som chef för MittMedias marknadssupport – Viktoria Winberg, 44.

– Jag ser det som en otroligt spännande utmaning att jobba med kreativa människor där utveckling sker hela tiden. Det finns ingen anledning att tacka nej till det, säger Viktoria Winberg.

Hon har lång erfarenhet av att arbeta inom tidningsvärlden i Östersund. År 2000 började hon som biträdande marknadschef på Östersunds-Posten. När Länstidningen och Östersunds-Posten tillsammans bildade Östersunds-Tidningar var hon marknadschef för båda tidningarna.

Viktoria Winberg har journalistutbildning, men ingen tidigare erfarenhet av att jobba som journalist.

– Nackdelen är att jag saknar journalistisk erfarenhet även om jag har formell utbildning. Fördelen är att det finns 16 kompetenta journalister på Länstidningen som kan hjälpa mig i de situationer som kan uppstå. Jag har i dag suttit i möte med fackklubben och lärt mig otroligt mycket bara på den timmen.

Hon ser det som ett av sina uppdrag att säkerställa Länstidningens utgivning i alla kanaler. Hur det kommer gå till kan hon inte ge några raka svar på än.

– Den strategin kommer jag forma tillsammans med personalen och det arbetet startar på måndag. Det är ett arbete vi måste göra tillsammans, säger Viktoria Winberg.

Vissa idéer om hur hon ska ta Länstidningen vidare in i framtiden har hon förstås redan nu.

– Det handlar om att säkerställa att vi hänger med i den digitala utvecklingen där det finns otroligt mycket att göra och där saker och ting händer väldigt fort. Där måste vi vara på tårna och ha kompetens och omvärldsbevakning så att vi hänger med i den utvecklingen.

Vilka styrkor och svagheter ser du med LT?

– Styrkan är att varumärket LT är väldigt känt inom hela länet och det ska man ta tillvara på. Hotbilden som finns inom hela branschen är den ändrade mediekonsumtionen. Det är inte självklart att ha en papperstidning på frukostbordet i dag utan man finns i andra kanaler – det måste vi möta.