Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LT:s chefredaktör: Journalistiken är alltid viktig – före, under och efter en kris

Den 20 mars skrev jag i en krönika att även Länstidningen kommer att påverkas av coronaviruset. Hur var inte solklart, men att fanns det inga tvivel om. Då hade vi börjat se virusets effekt på det lokala näringslivets ekonomi. I takt med att samhället började isolera sig och undvika sociala kontakter minskade också handeln. Sen dess har Länstidningen rapporterat om att flera företag tvingats varsla sin personal och för några har coronakrisen inneburit konkurs.

Vad har det med Länstidningen att göra kanske du tänker?

En effekt av att företagen drabbas hårt ekonomiskt är att annonserna blir färre och därmed minskar tidningens annonsintäkter. Annonser är en viktig del av Länstidningens, ja alla tidningars, innehåll. När vi frågar våra läsare vad de uppskattar med tidningen placerar sig annonser högt upp. Tillsammans med det redaktionella innehållet skapar annonserna ett läsvärde och bildar en helhet av nyheter, information och underhållning. Men efter att coronakrisen slog till har antalet annonser i tidningen och på vår sajt minskat. För Länstidningen och hela Mittmedia har annonsintäkterna gått ner och det ser fortsatt tufft ut.

Men det är inte bara nu som journalistiken är viktig. Den är det alltid och kommer vara det även efter coronakrisen

Det är i dessa tider som journalistiken är som allra viktigast” skrev jag i samma krönika den 20 mars. Det har inte förändrats. Bara förra veckan hade vi rekordmånga besök på sajten och det ser likadant ut för andra nyhetssajter runt om i landet. Behovet av oberoende, opartisk och granskande journalistik under den här krisen är enormt och vi journalister gör allt vi kan för att möta det. Men det är inte bara nu som journalistiken är viktig. Den är det alltid och kommer vara det även efter coronakrisen. Därför har vi tvingats ta till åtgärder för att inte hamna i en värre ekonomisk situation längre fram. För även efter coronakrisen ska vi kunna informera, granska och berätta om Jämtland och Härjedalen.

Det innehållet som du läser på sajten idag och i tidningen du håller i din hand imorgon kommer att vara producerad av en decimerad redaktion. Idag är första dagen som majoriteten av Länstidningens redaktion är permitterad på 20 procent. Med andra ord, cirka en femtedel av redaktionen arbetar inte just nu som en ekonomisk åtgärd för att möta tappet av annonsintäkter. Och så kommer det vara under några månader. Det känns paradoxalt att behöva permittera journalister i tider då de behövs som allra mest, men vi gör det för att kunna fortsätta rapportera i framtiden. För även då kommer vi behöva oberoende och lokal nyhetsjournalistik.