Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lovande upptakt på Byhuset

Säsongen har startat på Rödön med utställande konstnärerna Niklas Blindh och Sara Norling.

Precis som vanligt har Byhuset på Rödön öppnat vid midsommar, i år till ett strålande väder. På Jällen sitter Niklas Blindh och vilar i en solstol. Hans klädsel har samemönster och Blindh berättar att hans sambo Malin Wilks designat den.

– Mönstret är hämtat från Karesuandokolten. Min farfar blev tvångsförflyttad därifrån 1919, berättar Bindh, som själv är renägande same i Funäsdalen.

I utställningslokalen möter ett 20-tal målningar med renar och fjäll i fokus, men det står långt från det traditionella fjällmåleriet och kan snarast beskrivas som ett politiskt måleri med puls och bildspråk som i street art. Niklas Bindh är född 1981 och ett barn av sin tid, men när jag frågar vilka konstnärer han influerats av svarar han:

– Jag är väldigt fascinerad av Johan Tirén.

Det står fullständigt klart att han menar Johan Tirén d.ä. (1853-1911), som med sin konst gjorde betydelsefulla insatser för samerna, inte minst i Härjedalen. Som namnet på utställningen "Patos Provokation" antyder är det mycket passion över Blindhs konst. Naturkrafterna som är närvarande i en renskötares vardag och de yttre hoten från gruvindustrin, kapitalet, miljöförstöringen och turismen. Kärleken till fjällen, renarna och den samiska kulturen. Det blir en konflikt mellan dessa krafter som förstärks av färgvalet i flera målningar, signalrött kontra svart och vitt. "Pengarna styr världen spyr" har två renar sedda från sidan som stångas mot varandra. En ljus och harmonisk får representera samekulturen. Den andra svart och döende står för gruvindustrin. Just dessa dramatiska konflikter mellan liv och död, friskt och sjukt samt hoten mot en kultur gör målningarna levande och relevanta som samtidskommentarer.

En trappa ner visas fotografier tagna med nålhålskamera. Det är den allra enklaste kameratekniken som tagits till heders av konstnären och pedagogen Sara Norling. Likt forna tiders camera obscura har hål applicerats på ett slutet rum (plåtburkar). Det motiv som då framträder på innerväggen har blivit föremål för en fotografisk process och uppförstorats på stora dukar. I all sin lågteknologiska och svartvita oskärpa framträder de som lite mystiska budskap från forna tider. Stämningsfyllda landskap som lämnar en hel del till betraktarens fantasi. Namnet på utställningen, Beautiful Nothing, syftar på språkbruket "mitt i ingenting" som förekommer för att beskriva den svenska landsbygden. Alltså ett inlägg i debatten kring centrum-periferi och ett ganska effektivt sätt att visa att det där "ingenting" faktiskt kan vara ganska intressant och att bilden av det beror på framställningssättet. Utställningen visas fram till 26 juli.