Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lokförare: "För lite pengar läggs på järnväg"

– Många skulle bli svarta i arselet om tåget var nymålat.

Joakim Törnvall är lokförare. Han vet vad händelser kring järnväg är och han vet hur han vill att järnvägen egentligen ska se ut.

Annons

Det handlar om ett arbete med en fantastisk naturutsikt, fantastiska kollegor och en barndomsdröm som gick i upplevelse. Men att vara lokförare i Jämtland har också en baksida.

– Det kan gå en vecka innan man ser någon som är ute längs järnvägen och arbetar, lagar. Tidigare såg man dem hela tiden. Så när något behöver lagas kan det ta veckor, säger Joakim Törnvall, lokförare år SJ.

Han och kollegan Annika Stunis, gruppchef för SJ:s lokförare i Östersund, vittnar om ett tuffare klimat på järnvägen. Tågtrafiken ökar, det blir trängre på banan och mycket handlar om att jaga tid.

– Det läggs för lite pengar på järnvägen i Sverige och från alla håll har man fullt sjå att skylla ifrån sig, i stället för att samarbeta. Vår minister Catharina Elmsäter-Svärd känns som en marionettdocka som man knuffar fram när något behöver sägas, säger Joakim.

I allt det här formas en bild av hur det är att arbeta som lokförare längs Jämtlands järnvägssträckor. Det är en bild som genomsyras av en respektlöshet, mot järnvägen.

– Det finns en dålig respekt i dag när det gäller säkerhet som jag tidigare inte upplevde, säger Annika Stunis.

Framför allt är det spårspring, folk som genar över spåren.

– Det var bara någon vecka sedan som jag var i Åre. Jag satt i loket på banområdet och då ser jag hur en familj som genar över spåren. När ena ungen har kommit över återvänder den vuxna för att hämta det mindre barnet som står kvar på spåret och väntar, säger Joakim Törnvall.

Familjen hinner i säkerhet innan ett tåg, bara ett par sekunder senare, kommer åkandes i cirka 30 kilometer i timmen.

Ett tåg har upp till en kilometer i bromssträcka. Men både skoteråkare och gångtrafikanter utnyttjar järnvägen.

– I många fall skulle spårspringarna bli svarta i arselet om loket var nymålat. Det har hänt att man kommit i fatt en skoter som använder järnvägen som skoterled, säger Joakim.

Oftast slutar det ändå lyckligt. Men händelser kring järnväg är också urspårningar och tekniska avbrott. Det är den sortens händelser som Joakim och Annika anser att Trafikverket ska hantera bättre.

– Visst det är inte lika många tåg eller resenärer här som i storstadsregionerna. Men vi blir i alla fall drabbade, säger Joakim.

Vad bör Trafikverket prioritera, om ni fick önska?

– Vad får det kosta, säger Joakim och ler.