Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokalmjölk är medlet som ska vända Milkos jätteförlust

Milko gick back med 67, 9 miljoner kronor under 2008.Större fokus på lönsamma lokalproducerade färskvaror ska hjälpa företaget att komma igen.

Annons

Som en följd av det stora rationaliseringsprogram Milkos styrelse beslutade om förra hösten har 50 miljoner kronor i omställningskostnader belastat resultatet för 2008.

Milko betalade också 20 procent högre avräkningskostnader till mjölkbönder under 2008 jämfört med året innan.

– Vi räknar med att de närmaste åren kommer vara fortsatt svåra men att marginalerna förbättras successivt, säger Milkos vd Erik Gumabon.

– Milko genomgår ett ekonomiskt reningsbad. Nu är den första etappen med rationaliseringar och omställningskostnader avklarad, förklarar han.

I fortsättningen ska resultatet vändas genom effektivare arbete i mejerierna, neddragning av olönsam osttillverkning, satsning på lönsamma färskvaror och införande av ett kostnadsprogram under 2009.

I mejeriet i Östersund satsas på bredbara sortimentet.

Omställningen av Milko sker mot bakgrund av att företaget numera verkar på en gränsöverskridande global marknad där fler företag konkurrerar hårdare om kunderna.

Men allt fler kunder efterfrågar också lokalproducerade livsmedel med en tydlig avsändare. Det ska Milko satsa mer på framöver.

– Vi gör ordentliga kostnadsminskningar för att bygga ett Milko för framtiden och vi märker att kostnaderna sänks lite snabbare enligt den plan vi beslutade om i höstas, säger Per Åsling, styrelseordförande i Milko.

– Vi märker också att vi stärker oss på marknaden genom kundanpassningar på ett helt annat sätt än tidigare och det här gör oss väldigt förhoppningsfulla.

För närvarande förhandlar Milkoledningen med handeln om en satsning kallad Mjölkhandslaget.Den syftar till att höja priset med en krona litern, som oavkortat ska gå tillbaka till mjölkbonden i Jämtland när kunder i länet väljer att köpa lokalproducerat. Därför har Milko nu också börjat sälja den så kallade landskapsmjölken.

Om jämtarna vill ha kvar jämtländska mjölkproducenter på längre sikt så uppmanas de att köpa närproducerad mjölk.

– Det är därför vi gör den här satsningen på Mjölkhandslaget för att tydliggöra hur situationen är, säger Per Åsling.

Mer läsning

Annons