Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Livesjukan härjar i medierna

/

Annons

Ett livevirus drar fram inom journalistiken. För att möta konkurrensen från sociala medier satsar mediebolagen mer och mer resurser på livesändningar.

Det krävs inte längre en dramatisk nyhet eller pågående händelseutveckling för att starta en livesändning. Det räcker med något hyfsat uppseendeväckande. Om det är tv-mässig? Det kvittar. LÄGG UT!

Kvällstidningarna har tagit formatet till nya nivåer. I höstas skickade Expressen ut en pushnotis med följande information: "Nanne Grönvall sjukskriven - panikångest och smärtor i kroppen. Expressen TV sänder live".

Samma redaktion tog tillfället i akt att livesända när vinexperten Bengt Frithiofsson slutade på TV 4.

Men även om det finns en dramatisk nyhet i botten är livesändningar en utmaning. Ofta är det en blåfrusen reporter på fältet som ska fylla hålet efter bristen på information.

"Vi har en reporter på plats. Anna, vad kan du säga om läget så här långt?"

Ingenting, visar det sig efterhand.

Livesändningar har blivit ett ändamål i sig. Det hjälper inte om informationen är minimal, källorna obefintliga och de enda bilder som finns är från en skogsdunge med blåvit avspärrningstejp. Lägg ut. LÄGG UT!

Resultatet blir ofta besvärande dålig journalistik. Allt skulle bli så mycket bättre om man väntade med att sända tills redaktionen hunnit skaffa information, fått uppgifter bekräftade, tagit bilder och gjort intervjuer.

När eoner av sändningstid ska fyllas av redaktionsmedarbetare som spekulerar vilt med varandra, då är live-tv som sämst.

Jag har inget belägg för det, men jag gissar (som man ofta gör i direktsändning) att det som fick livesjukan att explodera var när Facebooks toppchef Nicola Mendelsohn spådde hur Facebooks framtid skulle se ut: ”Behöver jag slå vad om något så satsar jag på video, video, video”.

Ord som fick branschen att darra. Organisationer gjordes om. Resurser flyttades. Förlorare blev den journalistik som ger sammanhang och överblick.

Livesänd tv är oslagbar när den görs vid rätt tillfälle av redaktioner med resurser. Det är när alla ska vara CNN hela tiden som det blir pannkaka av alltihop.

Annons