Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lite idrott på schemat för sportsugna elever

Östbergsskolans elever gillar idrott - men studier visar att de borde få ännu fler gymnastiktimmar än enbart de två de har i veckan.

– Idrott är det roligaste ämnet i skolan, säger Lina Åberg.

Annons

Det är viktigt att röra sig. Det finns förmodligen ingen rapport som påvisar det motsatta. Så sent som i tisdags presenterades en medicinsk studie från Tyskland som visade hur sjätteklassare med dålig hälsa kraftigt förbättrade sin kondis och sina hälsovärden på bara ett år genom att idrottsundervisningen ökades från två lektioner i veckan till fem. Därmed minskade fetman och risken för hjärtkärlsjukdomar.

– Vi har väldigt lite idrottsundervisning trots att vi är ett land med god ekonomi som brukar säga att vi värnar om barn och unga, säger Suzanne Lundvall, forskare på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, till TT.

Generellt har den svenska grundskoleeleven två timmar idrottsundervisning i veckan, men på gymnasienivå är undervisningen obligatorisk upp till tredje terminen.

Sverige är därmed bland de allra sämsta i Europa, enligt Suzanne Lundvall.

På Östbergsskolan på Frösön har årskurs 6, Västerhus, mindre än två timmar idrott i veckan.

– De har en 60-minuters lektion och en på 45 minuter, berättar idrottsläraren Andreas Lindström.

Samtidigt verkar de flesta av eleverna i klassen vilja ha mer idrott i skolan. Närmare hälften av dem är dessutom engagerade i fotbollsträningar med Frösö IF på fritiden.

– Det är kul att röra på sig. Jag spelar fotboll och dansar och det blir nog tre eller fyra dagar i veckan, berättar Lina Åberg.Filip Stålhandske är kanske inte lika förtjust i ämnet.

– Jag gillar inte idrott så mycket, säger han.

Fast gårdagens lektion som innehöll idrottsleken "Catch the flag” – en väldigt mycket mer avancerad variant av ”Burken” – är något som Filip gillar.

– Det är kul. Och jag kanske ska börja att dansa också, säger han.

Klasskompisen Elliot Westlund tycker att lagsporter på gympan är bäst, men det ska gå schyst till.

– Jag gillar inte att bråka.

Och soloidrotter är inget för honom.

– Att jogga är inte kul alls som vi gjorde på gympan förra fredagen.

Den tyska studien gjorde en jämförelse mellan två skolor. En skola med sjätteklassare med välbärgade barn och en med barn till låginkomsttagare. De som har sämre ställt hade också sämre hälsovärden vid utgångspunkten. Ett år senare hade särskilt de fattigares värden förbättrats avsevärt.

– Vad man visar är att man faktiskt genom att öka gymnastiktimmarna får drastiska effekter. Det borgar för bättre hälsa längre fram, säger Lena Jonasson, ordförande i Svenska Cardiologföreningen, till TT.

Politiskt har frågan varit sval en tid, men nu öppnar båda blocken för nya bud.

– Jag är beredd att utöka idrotten i skolan, men det har vi ingen överenskommelse om, säger Ylva Johansson (S) på frågan om vad hon gör om hon blir skolminister i en rödgrön regering.

– Det finns mycket goda argument för att utöka idrottsämnet, säger också utbildningsminister Jan Björklund (FP). Jag ser framför mig att vi under kommande mandatperiod kommer att se över timplanen och jag ser gärna att vi ökar idrottsämnet till den nivå den hade i LGR-80. Då var det något mer idrott än i dag.