Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lita inte på Elmsäter-Svärd

Annons

Tågtrafiken i Stockholm är svårt störd av urspåringen i tunneln intill Södra Station. Det är rätt anmärkningsvärt att loket och vagnarna går av spåret just där. För så sent som i somras så slog banarbetare och fackförening larm om hur dåligt spåret var, där på Sveriges allra hårdast trafikerade järnvägssträcka.

Frågan är på väg upp i riksdagen genom Miljöpartisten Mats Pertoft sedan Socialdemokraten Anders Ygeman tvingats dra tillbaka sin interpellation sedan debatten kom på en tid då han omöjligt kunde delta.

Forskare har kritiserat att järnvägsunderhållet lagts ut på privata aktörer med kortsiktiga kontrakt. Det är ett system som man tvingades lämna i Storbritannien efter ett par dödsolyckor. Vad värre är så är också inspektionerna lagda på dessa underentreprenörer.

Nu förtjänar det att upprepas att vi inte vet att spåret orsakade olyckan. Det kan också handla om fel på lok- eller vagnshjul eller handla om en kombination av spår och hjulfel. Men när frågan tar politisk form så måste man i alla fall kunna lita på de siffror som presenteras.
Jag noterar här den stora fördelen med tidningar före teve. I tisdagens Aktuellt fick nämligen infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) frågan om det bristande underhållet. Hon höll med om att underhållet ”varit eftersatt sen länge”, det handlar om att lasta den S-regering som avgick för sju år sen. Därefter får hon oemotsagd på bästa sändningstid påstå att ”vi har fördubblat anslaget till drift och underhåll”. Jag har inte sett liknande luftpastejer i tidningsrapporteringen.

Tv tycks tänka att en minister får stå för det hon säger. I Ygemans interpellation talas däremot om minskande anslag för järnvägsunderhåll. Båda påståenden kan rimligen inte vara sanna. Så jag kollade med Ygeman. Här ett förkortat svar: ”Trots att regeringen nu kritiserar den tidigare S-regeringens nivåer ville de redan då ha en ännu lägre underhållsbudget. Ett annat skäl är att de gärna pratar i termer av 'planperioder', en målsättning/ett riktmärke. Men det är i statsbudgeten det avgörs hur mycket underhåll det faktiskt blir. I årets budget (för 2014), föreslår regeringen nedskärningar på 286 miljoner kronor av järnvägsunderhållet, vilket gör att de hamnar mer än en halv miljard under den nivå de skryter med när de pratar 'planperioder' och i motsvarande mån under det Trafikverket anser krävs för en fungerande järnvägstrafik”, skriver Ygeman. Regeringen hävdar att man fördubblar anslagen till underhållet för 2014-2025, jämfört med de planer för 2004-2015 som S-regeringen la.

Men att kalla ett sänkt anslag för nästa år för en fördubbling, det är att vilseledda allmänheten.