Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lina Norberg Juuso: Vilka barn platsar i Engelska skolan?

Annons

När den egna plånboken riskerar att hotas gäller det att ta till den stora retoriska släggan i ett försök att tysta fienden. Som att kalla den sittande röd-gröna regeringen för ett ”kommunistvälde” till exempel. Det gjorde Hans Bergström i en intervju med Di Tv (15/5). Han driver börsnoterade Engelska Skolan tillsammans med grundaren och tillika hustrun Barbara Bergström. Och nu är paret uppenbarligen jättesura över förslaget att privata välfärdsföretag inte ska kunna ta ut hur stor vinst som helst. 

Det är klart att förslaget gör att det blir lite knorrigt hos paret Bergström. De har gjort miljonvinster på företaget. Så klart vill de fortsätta göra obegränsad vinst på elevers skolpeng – en skolpeng som är skattefinansierad. Det är ju gött! 

Paret driver ett skolimperium som enligt Barbara Bergström inte är lämplig för alla barn: ”Man kan inte säga att skolan passar alla” säger hon till Di Tv. Jaså? Vilka barn passar då Barbara Bergström?

Är det elever till medvetna högutbildade föräldrar med stort kapital- både ekonomiskt och socialt? Det är nämligen den gruppen av föräldrar som har framgång på den ”fria” skolmarknaden och kan navigera bland alternativen. Och alla som känner till skolvärlden vet att det också är barn till den föräldragruppen som generellt sett har bra grundförutsättningar för att klara av skola. De har ett försprång från hemmet jämfört med barn som till exempelvis kommer från fattigdom, har lågutbildade föräldrar och bor i områden där arbetslösheten är hög. Det är naturligtvis en bra grund för betygen på Engelska skolan – att ha ”duktiga” elever. Skolans betyg är positivt utstickande. Betygen kan användas som snygg reklam för att locka till sig fler kunder – det vill säga elever. Och då blir även aktieägarna nöjda. 

Nu har vi kommit fram till textpartiet där ni kan försöka gissa vilka elever som behöver mer resurser i skolan och därmed ”kostar” mer. De barn från akademikerhem där tid och möjlighet finns för stöd i hemmet, eller de barn som kommer från betydligt tuffare hemförhållanden? Rätt svar är naturligtvis att de ”duktiga” barnen kostar mindre och vilka är det då lättast för privata skolföretag att göra sina vinster på? Med risk för att bli övertydlig: samma elever naturligtvis. En behöver inte ha läst Nationalekonomi för att förstå vilka typer av elever de vinstdrivande skolorna vill ha för att kunna maximera kassaskåpen.  

Allt detta sker alltså i Sverige. Vår skolmodell där elever är kunder på en marknad verkar inte ha imponerat på omvärlden, vi är ensamma om den jämfört med andra jämförbara länder. En anledning är naturligtvis att systemet ökar på segregationen och att det av allt att döma inte är bra för det svenska skolresultat. 

Men Engelska skolan finns i andra länder och det finns planer på att expandera mer utomlands. En inte allt för vild gissning är att det är vinst byggt på skattemedel som har använts och kommer att användas till att låta skolkoncernen blomstra och växa. En skola som enligt grundaren inte kan säga passa alla barn. Fast den svenska skolan ska vara likvärdig och till för alla barn. 

Det är förståeligt att en majoritet av den svenska befolkningen är för förbud eller reglering av vinster i välfärden. Men det hindrar inte Hans Bergström att sitta och gapa om kommunism. Som att det är kommunism att tycka att skattepengar ska återinvesteras i välfärden, inte göda aktieägare och företagare. Det handlar faktiskt istället om sunt förnuft och om moral.

Lina Norberg Juuso

Lina Norberg Juuso är ny skribent på LT:s ledarsida och kommer att skriva varannan vecka.

Annons