Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lina Norberg Juuso: Manlig vänskap var en faktor som gjorde att Kulturprofilen kunde härja fritt

Annons

Matilda Gustavsson tilldelades Stora Journalistpriset för sin granskning av den så kallade "Kulturprofilen" Jean-Claude Arnaults makt, sexuella övergrepp och nära kopplingar till Svenska Akademien. Granskningen publicerades i DN den 22 november 2017 och efterspelet hade Gustavsson aldrig kunnat föreställa sig.

Idag vet vi att Arnault dömdes för våldtäkt. Hans hustru Katarina Frostensson, före detta ledamot i Svenska Akademin, har efter domen gett ut romanen K där hon ogenerat hyllar Arnault och presenterar bisarra konspirationsteorier. Det är svårt att inte ställa sig frågan om vilken press Frostensson själv levt under.

Vi vet också att Svenska Akademien hamnade i en mycket allvarlig kris på grund av granskningen. Det hade inte behövt bli så.

LÄS ÄVEN: Lina Norberg Juuso: När sorgen saknar alla nyanser

Svenska Akademien krishanterade till en början på ett rakryggat sätt skandalen. Det var den då ständiga sekreteraren Sara Danius som höll i taktpinnen. Dock skulle Danius straffas för att hon valde att tro på de arton kvinnornas berättelser i DN om våldtäkter och sexuella övergrepp av den så kallade Kulturprofilen. Sara Danius tvingades som bekant avgå och hur det påverkade henne vet eftervärlden inte mycket om (än i alla fall). Hon avled efter en lång tids sjukdom i oktober 2019. Den intervju hon och Matilda Gustavsson planerat blev aldrig av.

"Klubben - en undersökning" av Matilda Gustavsson, är en reportagebok som startar innan granskningen publiceras. Hon skriver om tiden kring publiceringen och efterspelet. Det är en briljant bok på flera plan. Gustavsson redogör lågmält, detaljerat och transparent kring grävjobbet. Styrkan i Klubben är flera – den berör teman som kön, makt, kulturens syre, pengar, sex och dolda hierarkier.

Han var i den manliga vänskapens omsorg. Män som ingen vågade opponera sig emot – inte i fall de ville ha en försörjning inom kulturbranschen.

Gustavsson lyckas med sin penna och gedigna research få fram en känsla av att man som läsare har träffat Arnault och fått se, i vart fall ana, hans komplexa personlighet. Man får en inblick i hur Stockholms kulturelit fungerade. Det ger en fördjupad insikt om hur det var möjligt att övergrepp kunde fortsätta år efter år efter år, utan att hans gloria hamnade på sned. Det är också lättare att förstå varför Arnault, trots att han inte satt i akademien och trots att han inte var en framstående konstnär eller briljant författare, kunde ha en sådan informell makt. En position som han skoningslöst och hänsynslöst utnyttjade.

Hans osynliga kungastol var möjlig eftersom han hade mäktiga kulturmän som lojala vänner. Han var i den manliga vänskapens omsorg. Män som ingen vågade opponera sig emot – inte i fall de ville ha en försörjning inom kulturbranschen. Makten var även möjlig eftersom Arnault var karismatisk och hade ett brett kontaktnät. Och – han drev Forum. En eftertraktad arena för dem som ville lyckas inom kulturen.

Makten var också hans eftersom han var gift med en upphöjd kulturkvinna, Katarina Frostensson. En kvinna som antingen kunde lyfta fram eller knuffa tillbaka författare.

Hans härjningar, som skadade kvinnor mycket allvarligt, fick inte någon större effekt än skvaller i kultureliten bubbla.

Som läsare av "Klubben - en undersökning" får man också på distans bekanta sig med Frostensson. Hon framstår som en intellektuell isdrottning med en oresonlig och absolut passionerad kärlek till sin man. Han är nödvändig för henne som kvinna, men också som poet. För att skydda honom drar hon sig inte för att träda över socialt acceptabla normer.

Frostensson kunde uppvisa oerhörd vrede när hon upplevde att någon kränkte hennes man. Nästan som en mor- och sonrelation där modern är oförmögen att föreställa sig att hennes barn kan ha gjort något fel överhuvudtaget och som en tigrinna attackerar alla som hotar avkomman. Folk vill ju inte hamna i bråk med människor, särskilt inte med inflytelserika sådana.

Det är en av flera förklaringar till att människor backade från parets relation, blundande för Arnaults agerande. Hans härjningar, som skadade kvinnor mycket allvarligt, fick inte någon större effekt än skvaller i kultureliten bubbla. Tills Matilda Gustavsson bestämde sig för att berätta en historia som egentligen inte kunde skrivas, förrän hon gjorde det.

Nu har Gustavsson också visat att hon är en oerhört skicklig författare. Jag väntar på fler böcker av henne – det måste komma.

Lina Norberg Juuso, krönikör