Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lerfloden har vållat skador för miljontals kronor

Det var ett sargat Åre som på söndagen började återhämta sig efter fredagens och lördagens våldsamma ras och översvämningar. Överallt syns spår där åar slitit sig ur sina åfåror och borrat nya vägar ner mot den numera bruna Åresjön. Ingen vet skadornas omfattning, men vädret är åtminstone bättre och nu blickas det framåt.

Annons

På söndagsmorgonen höll Skistar, Åre kommun och räddningstjänsten ett avstämningsmöte om läget. Sedan upplöstes krisgruppen, åtminstone tillfälligt, och aktörerna återgick var och en till sitt.

E14 öppnades i lördags, tågtrafiken väntades komma igång söndag eftermiddag och byn återgår så sakteliga till det normala. Det säger räddningschef Anders Sigfridsson som LT träffar på ute på en tur runt byn tillsammans med informatör Nina Poljö.

– Nu övergår vi i normal drift kan man säga. Den vär sta fasen är över så nu handlar det om fortsatt skadeinventering. Vi påbörjar återställning av skador och tittar på lite erfarenheter av händelsen och sådant. Nu är det var aktör för sig – de som har ansvar för olika saker tar det ansvaret. Vi har talat med Jämtkraft och de ska komma och inventera skadorna vad gäller elnätet.

Så vad händer nu?

– Vi kommer in i en fas när vi ska se om vi kan göra åtgärder för att minska konsekvenserna vid liknande händelser.

Sigfridsson, som flög över rasområdena i helikopter i lördags, räknar alltså med fler ras. Men han är inte beredd att skylla dem på mänsklig exploateringsiver.

– Det beror på att naturen är som den är. Jag vill påpeka att mycket av de skador man kan se är ute i naturen, inte i skidområden, exempelvis Östra och Västra ravin där ingen varit med någon grävskopa, säger han.

Tycker du att man tar tillräckligt med försiktighetsåtgärder för att mildra rasrisken?

– Det är för tidigt att säga. Vi måste titta på det tillsammans med Skistar, det går säkert göra ännu mer. Samtidigt tycker jag att både Skistar och kommunen, vi tänker ju på detta hela tiden.

På Skistar höll man på söndagen på att inventera och se över skadorna.

– Vi försöker göra en åtgärdsplan för återställandet. Vi har folk ute och gör bedömningar, säger säkerhets- och driftchef Anders Aspholm.

Har ni något begrepp om hur stora skadorna är?

– Nej, inte i pengar. Vi har bra koll på vilka bäckar som varit ”bråkiga”. Men det är rätt mycket. Värst är det från kabinbanans sträckning och västerut till Ullådalsvägen, ett ganska stort område.

Många är ledsna och skyller på Skistars exploateringar.

– Jag känner inte riktigt igen den bilden men det är klart att vi har ett ansvar eftersom vi är verksamma på fjället. Om vi tittar på området där vi håller på nu, Tott och Fjällgården, där har vi haft minst problem.

Visst ska vi vara med och ta ansvar och försöka göra åtgärder så det inte får så stora konsekvenser i framtiden, men jag vet inte om hela ansvaret vilar på våra axlar. Det har rasat på fjället i alla tider.

Samtidigt lever vi på det här. Några av de som kritiserar oss tror jag också lever på det här, säger Anders Aspholm.