Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Susanna Kierkegaard: Inga barn ska dumpas i skolslasken

Annons
Äggula: Foto: Leif R Jansson /TT

Den klassiska metoden är förstås att knäcka ägget, balansera vitan och gulan i det halverade skalets kupa, för att sedan försiktigt stjälpa över gulan till skalets andra hälft, och så fram och tillbaka. Den som delar ägg i mer industriell skala låter dem glida ned för ett galler i en större metallkonstruktion. I en småskalig maskin kan ägaren separera tusen äggulor från sina vitor på en och en halv timme.

Ägg och barn är olika på många sätt. Trots det för dagens svenska skolsystem tankarna till en storskalig äggdelare - barnen glider nedför ett galler, de med goda förutsättningar slinker ner i samhällets välkomnande armar medan de mindre lyckligt lottade hamnar i slasken.

Alla ska, oberoende av geografisk hemvist och sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i skolväsendet. Så står det i Skollagen. Ett barn med outbildade föräldrar har rätt till lika bra utbildning som ett barn från en högutbildad familj.

Så fungerar inte skolan i dag. Rapporter och granskningen från Skolverket, OECD, Unicef och otaliga andra organisationer visar samma sak: den svenska skolan blir allt mer ojämlik, och det är ett problem både för barnen som drabbas, den sociala sammanhållningen och demokratin.

Föräldrarnas bakgrund avgör i allt högre grad hur det går för barnen i skolan. Den kompensatoriska uppgiften har misslyckats - ett system som var tänkt att hjälpa de med sämst förutsättningar lite extra, förstärker i stället skillnaderna.

Högerpolitiker är ofta förblindande förtjusta dagens skolsystem. I stället skyller de segregationen på bostadspolitiken - fattiga och rika familjer bor för sig, och går därför i olika skolor.

Det är att förenkla saken. Skolan är en spegel av samhället, och segregerade bostadsområden får naturligtvis också segregerade skolor som följd. Men bostadssegregationen är verkligen inte ensam bov - skolsystemet i sig förstärker och eldar på skillnaderna.

Systemet bygger på fyra pelare: fri etableringsrätt för friskolor, kösystem i skolvalet, skolpengen och vinstuttagen. Det är unikt i världen. Bara Chile hade en högre andel barn i skolor som drivs för att göra vinst, tills befolkningens missnöje fick dem att förbjuda vinstuttagen.

Det är inte för sent att vända utvecklingen. Börja med att stoppa vinstjakten och reformera finansieringen (skolpengen), så att skolorna kan klara av sin kompensatoriska uppgift. Barn är inte ägg till salu.

Susanna Kierkegaard

Mer läsning

Annons