Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läxor omtvistat skolämne

Läxor i skolan är en omtvistad fråga. Hjälper det barnen till mer kunskap eller ökar klyftorna av hemstudier?

Annons

I dagens kunskapsbaserade skola prioriteras självständig informationssökning framför att lära sig Hallands åar utantill. Något som ibland väcker ont blod hos den äldre generationen.

– Hela kunskapsbegreppet håller på att förändras, säger Daniel Olsson, som är verksamhetsledare på Parkskolan i Östersund. Eleverna vet att faktainformationen finns bara ett knapptryck bort och ser inte nödvändigheten i att lära sig den utantill.

Det faktum att skolans sätt att lära ut har förändrats återspeglas också i läxorna eleverna får med sig hem. Fortfarande pluggas naturligtvis glosor i olika språk i hemmen och mattetal räknas. Vissa färdigheter behöver mängdtränas för att inlärning ska kunna ske.

– Min vision är att alla skoldagar blir en timme längre med lektionstid och att sedan ta bort allt hemarbete, säger Daniel Olsson.

På Parkskolan, liksom på många andra skolor, har man stöd för läxläsning på skoltid. Här har också ämnesdagar prövats. Då får eleverna själva arbeta ikapp inom de ämnen de känner att de ligger lite efter i.

Även Torgny Röhdin, rektor på Östbergsskolan, har också funderingar kring betydelsen av läxor i skolan.

Men helst av allt skulle han också se att skolarbetet gjordes på skoltid.

– Läxor är bra om de används på ett medvetet sätt, säger Torgny Röhdin. Till exempel att eleverna får en uppgift som förbereder dem på vad som ska behandlas på nästa lektion i ämnet. Men det är mitt jobb att få eleverna att jobba på befintlig skoltid.

Just läxornas utformning är något som återkommer från all den skolpersonal som intervjuats, både lärare och rektorer. Konsensus förefaller vara att en hemläxa i dagens skola antingen är en ren mängdträningsuppgift, till exempel att räkna matematiska tal av en viss art.

Eller en mer komplex uppgift och då gärna som förberedande fas inför en lektion.

De flesta säger också att det behövs ett viss mått av ren faktakunskap för att eleverna kunna tillägna sig mer, komplex kunskap.

Så Nissan, Ätran, Viskan och Lagan flyter till viss del fortfarande fram i skolan än i dag.