Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lars Ohly till angrepp mot Green Cargo - dåligt beslut att minska tågtrafiken

Vänsterledaren Lars Ohly kritiserar Green Cargo efter beslutet att minimera tågtransporterna i Jämtland. Om de rödgröna vinner valet kan det bli en annan styrning av Green Cargo lät Ohly meddela i går.

Annons

Förra veckan avslöjade LT att det statliga transportbolaget Green Cargo har beslutat att kraftigt minska sina godstransporter på järnväg i Jämtland. Företaget hävdar att godsvolymerna är för små och att Green Cargo därför inte kan driva en tillräckligt lönsam godstrafik.

Ett flertal lokala politiker och företagsledare reagerade starkt efter beskedet. De anser att Green Cargo har fattat ett felaktigt beslut som kommer att få negativa konsekvenser för flera företag i regionen.

Partiledare Lars Ohly besökte Östersund i går och han fick då frågan vad han anser om Green Cargos beslut att minska järnvägstransporterna i Jämtland. Vänsterledaren var mer än tydlig med att han inte gillar beslutet som innebär att gods i stället måste transporteras med lastbil.

– Det beslutet innebär att man upprepar samma misstag som man gjort en gång tidigare, konstaterar han krasst.

Lars Ohly berättar att SJ Gods (som senare blev Green Cargo) för ett flera år sedan gjorde en satsning på större så kallade nyckelkunder. Det innebar att mindre lönsamma kunder inte hade samma möjligheter att nyttja järnvägen som transportsätt. Enligt Lars Ohly så var det en satsning som inte var långsiktig och fick negativa konsekvenser både för SJ Gods och för många företag i Sverige.

– Green Cargo ska som statligt företag främst inte göra företagsekonomisk vinst utan i stället koncentrera sig på att göra samhällsekonomisk vinst, säger han.

Skulle de rödgröna komma till makten efter valet i september så finns en möjlighet att styra Green Cargo i en annan riktning säger Lars Ohly.

Samtidigt som godstrafiken på järnväg är på väg att försämras i Jämtland så har de rödgröna gått ut och föreslagit att kilometerskatten ska återinföras för tung trafik. Lars Ohly ställer sig bakom uttalandet men tillägger att en sådan skatt bara ska gälla om det finns alternativ.

– En sådan skatt måste utformas så att den inte slår ut verksamhet på landsbygden där det inte finns alternativ till vägtransporter.

Vänsterpartiets ledare berättar att de tre rödgröna partierna redan är överens om att kilometerskatten inte ska påverka skogsindustrin. Exakt hur den ska utformas för att inte drabba andra företag i glesbygd är dock inte klart. Och något löfte om att Jämtlands län slipper kilometerskatt blev det inte.

– Det vågar jag inte lova men jag säger att vi har fram till 2013 på oss att ta fram ett system för hur det här kan fungera och då måste det utformas så att det inte drabbar företag och arbetstillfällen.