Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Länet kan ta på grön ledartröja

Jämtland har fantastiska möjligheter att ta ledningen för den gröna omställningen.

 Vårt län kan bli den första fossilfria regionen i Europa om vi tar vara på de möjligheter vi faktiskt har.

Nyligen besökte jag NWP (Norrskog Wood Products) i Hissmofors, varifrån stora mängder bioenergi transporteras till kunder i Sverige och utomlands. Potentialen för denna miljövänliga energi är mycket stor i Jämtlands län.

Enligt Skogsstyrelsen kan länet i framtiden producera upp mot tio TWH, enbart från GROT (grenar och toppar) och stubbar och det är bara en del av potentialen. Lägg till detta möjligheterna att producera biogas från energigrödor och avfall. Arbetet i Sveg att producera etanol från cellulosa är också lovande.

Med dessa möjligheter är det heltokigt att som Green Cargo planera för att skära ned godstrafiken. Transportföretaget, som betecknar sig som grönt, måste ta miljöansvar och i stället medverka till att utveckla transporterna av bioenergi på tåg, inte minst från vårt län.

Framtidspotentialen för bioenergin är också ett starkt motiv för att satsa offensivt på Inlandsbanan. Ansträngningarna måste fortsätta att få Norge att rusta Meråkerbanen för att kunna öka transporterna, inte minst av bioenergi, ut till Trondheimsfjorden.

Med vindens hjälp kan vi producera ren grön el. Sverige har inlett en kraftig utbyggnad av vindkraften och även i Jämtlands län finns goda förutsättningar för denna miljövänliga energikälla. Det är viktigt att vindkraftverken placeras på lämpliga platser och att bygderna får del av de värden som vinden genererar. Länets kommuner har utarbetat en bra modell för hur vinden kan medverka till att utveckla bygden.

Fortfarande drivs en stor del av våra bilar med bensin eller diesel. Förändringen går emellertid snabbt. I dag rullar mer än tio gånger fler miljöbilar 33 0 000 på svenska vägar än för fyra år sedan. Etanol (E85) och biogas har fått sina genombrott som drivmedel och elbilarna står på tur. Med hjälp av den supermiljöbilspremie som Centerpartiet vill införa, och som nu fått Alliansens stöd, kan elbilar snart börja trafikera vägarna i allt större omfattning.

För Jämtlands län är kombinationen vindkraft och elbilar en spännande vision att förverkliga. Redan pågår utbyggnaden Green High - way med laddstationer hela vägen mellan Sundsvall och Trondheim. Kommunerna och energibolagen längs vägen planerar att köpa in ett större antal elbilar och utvecklingen är därmed igång.

Vi har förutsättningar att bli ett grönt föregångslän, där fler företag vill etablera sig och dit fler människor vill flytta. Då ska vi inte försvåra möjligheterna genom att belägga avstånd med skatt i form av en kilometerskatt eller föröda våra bygder med urangruvor.

Håkan Larsson (C)

Rödön, riksdagskandidat