Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landstinget missade 130 000 kronor

Patienter får 20 månader gamla fakturor skickade till sig, efter en stor miss av landstinget.

Annons

I början av mars skickades ett brev ut till patienter inom Jämtlands läns landsting (JLL) som sedan juni 2012 åkt sjuktaxi till Östersunds sjukhus för att få vård.

I brevet stod det att de gånger patienten fått sin ankomst till sjukhuset registrerad via sjukreseingången de senaste 20 månaderna har ingen faktura skickats ut på grund av tekniska problem. Nu, bifogat med brevet, kom en faktura med den samlade summan av alla fakturor som skulle ha skickats ut. Det handlar om 400 patienter runtom i länet, och en faktura kan ligga på 1 000 kronor som högst. Ett besök hos en specialistläkare kostar 250 kronor per besök. Den totala summan av alla fakturor som skickades ut i mars ligger på 100 000-130 000 kronor.

Helen Persson är chef för redovisningsenheten på JLL.

– Det här har inneburit ett jättejobb för oss, säger hon.

Inom JLL finns 150 olika kassor som hanterar olika typer av patientbesök. I den kassa där patienter ankommit med sjuktransport har ett missförstånd skett. I den här kassan sker ingen kontantbetalning, utan varje besök följs upp av en faktura. Trots detta ska ett kassaavslut göras varje vecka, något som inte gjorts mellan juni 2012 och februari 2014.

– Av någon anledning har det inte gjorts, vilket betyder att redovisningsenheten inte får någon information om fakturor från den kassan, förklarar Helen Persson.

Därför har inga fakturor skickats ut under 1 år och 8 månader. De kom i stället nu, i klumpsummor som alltså kunde uppgå till 1 000 kronor.

– Det finns ingen bra rutin för att kontrollera de 150 kassorna i vårt system, och jag hoppas det sker en förändring, säger Helen Persson.

Hon räknar med att JLL får in pengarna.

Harriet Jorderud (S) är landstingsråd inom JLL.

– Jag har förstått det som att vi behöver ett mer automatiserat system, där vi säkerställer rutinerna, säger hon.

Jorderud (S) förklarar att JLL till hösten ska införa ett nytt vårdadministrativt system.

– Landstinget har länge haft ett underskott i budgeten, vilket gör att vi inte har råd att göra sådana här missar, säger hon.

Är det rimligt att skicka ut samlade fakturor efter så lång tid?

– Man har varit följsam vad gäller förlängt förfallodatum. Det här är olyckligt både för patienterna och för redovisningsenheten, avslutar Harriet Jorderud (S).

Landstinget har enligt lag rätt att fakturera upp till tre år i efterskott.