Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Landskap och relationer i konsten

Jamtlis utställning "Konstnärens landskap" har öppnat och på Galleri Mono möts tre generationer mor och son. Galleri S visar John Eyres fotorealistiskt återgivna bilar och motorcyklar i akvarell, medan ovanliga troféer möter besökaren på Kulturhuset i Järpen.

Annons

Hänförande vyer och känslostormar. Många konstnärer har varit verksamma i länet, både professionella och amatörer. Det jämtländska landskapet har påverkat konstnärer som flyttat härifrån, men i stor utsträckning är det ett eget inre landskap som hamnar på duken.

Det här är frågor och teman som tas upp på utställningen som visas fram till 9 november. När jag vandrar runt i lokalen hittar jag målningar från 1880-talet fram till Carl-Olof Tronjes postmoderna ansatser drygt 100 år senare. Däremot lyser mer samtida konst med sin frånvaro. När det gäller Acke Åslund är det omväxlande att se en vy från Södermalm, frisk och koloristiskt verkande. Gustaf Edwall och Bernhard Önstad är två realistiskt återgivande landskapsmålare, men med skilda temperament, som får särskilt utrymme

För mer inre landskap svarar imaginisten Carl Otto Hultén samt Lars Nylund, i en målning med ovanligt mycket rörelse. Det finns omfattande forskning om landskapsmåleriets politiska och nationalistiska kopplingar och jag frågar mig varför inte detta uppmärksammas mer på utställningen. Med högerextrema vindar i knutarna hade det varit ett aktuellt tema.

Galleri Mono

Konstnärskall i arv från mor till son. Anna Erlandsson – Petter Erlandsson, Marlen Ljusberg – Henrik Ljusberg och Barbro Hedström – Gustav Kape Lindqvist. Det är de tre konstnärskollektionerna i två generationer som möts på utställningen. De har dels skapat egna verk på temat uppväxt och frigörande, dels har mor och son skapat gemensamma verk. Frigörelsetemat är särskilt tydligt i Henrik Ljusbergs expressiva målningar som ansluter till Marlen Ljusbergs skildringar av förhållandet mor/son som förändras över tid, illustrerat med årstidernas växlingar. Mer symboliskt kan man utläsa samma tema i Anna och Petter Erlandssons mosaiker med fiskar. Barbro Hedström och Kape framhäver varandras skillnader som människor och konstnärer . En utställning med mycket egensinne och kreativitet som visas till 29 juni.

Galleri S

I slutet av 60-talet slog John-E Franzén igenom med sina fotorealistiska målningar av amerikanska bilar och motorcyklar. John Eyre är en värdig arvtagare med sina stora, skickligt utförda akvareller. Det är inga sociologiska skildringar, fordonen är framställda som individer i porträtt, präglade av konstnärens intresse och kärlek. Minsta detalj är noga återgiven, omgivningen mer suddig. Detta ökar givetvis betraktarens fokus på fordonen, men ger även drömlika dimensioner till bilderna. Tillsammans med rost kan man utläsa en viss nostalgi över en livsstil inramad av krom och motorljud, som kanske håller på att försvinna i klimatkrisens skugga. Visas till 4 juni.

Kulturhuset i Järpen

Att använda djur i konsten kan vara kontroversiellt, det visar debatten kring Nathalia Edenmonts foton av döda kaniner och fjärilscollage. Inte minst i detta län är det vanligt att stoppa upp djur och hänga horn på väggen som jakttroféer. Detta är något Sofie Åberg tagit fasta på i sin utställning i Järpen. Som icke jagande har hon framställt helt andra troféer. Hennes vänner har porträtterats i collage med tuschteckningar samt inslag av koppar, latex och fjädrar. Hornen och andra delar uttrycker hur Åberg uppfattar den avporträtterades personlighet. Latinska namn och rutnät ger en lite vetenskaplig prägel över det hela. Jag får associationer till forna tiders imperialism med exploatering av afrikanska stammar, men Åberg har vridit på perspektivet, vilket ger nya tankar om objektens innehåll och mening. En innovativ utställning som visas till 1 juni.