Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lågprisbil för en halv miljon

En bil som kostar nästan en halv miljon ska kanske inte ses som en lågprismodell, men VW Touareg är onekligen en folkligare version av Porsche Cayenne. Samma teknik fast i runda tal 150 000 kronor billigare. Nu dessutom med en ny snålare motor.

Annons

Medan Cayenne är Porsches bästsäljande modell är Touareg en av Volkswagens mest trögsålda. Ändå är de syskon. Båda är byggda på Volkswagens PL52-plattform.

Till en början kunde man också få i stort sett samma motorvarianter till Touareg som till Porsche Cayenne, men för att markera var den förstnämnde hör hemma i hierarkin finns den numera bara med dieselmotorer - medan Porsche, utöver dieselmodellerna, erbjuder sju olika bensinmotoralternativ till Cayenne. Alla mycket, mycket dyrare än Touareg med motsvarande motorer.

Det finns dock ett intressant undantag när man jämför prislistorna. Både Cayenne och Touareg går att få med identiskt likadan hybriddrift och just den versionen är bara 12 000 kronor dyrare i Porsche-utförande. Vem köper då en VW?

När den här generationen av VW Touareg lanserades för snart fyra år sedan hade den bantats med hela 200 kilo, men det är fortfarande en koloss på en bit över två ton som upplevs mer majestätisk än vältränad. Men det är lätt att hålla koll på framförvarande trafik och att köra med god framförhållning - du sitter så att säga på andra våningen och styr.

Vi har valt att provköra versionen med den nya V6-dieseln på 204 hästar som drar iväg den här kolossen från stillastående till 100 kilometer i timmen på 8,5 sekunder. Toppfarten är 206 kilometer i timmen - vem behöver mer?

Touareg finns endast i fyrhjulsdrivet utförande med Torsen-differentialer och har man inte för vana att gena över bondens nyplöjda åker räcker den här tekniken långt. Men det går att få bilen i ett speciellt terrängutförande där fyrhjulsdriften kompletteras med lågväxel, differentialspärrar samt höj- och sänkbar luftfjädring.

Fast enligt VW:s egna siffror är det bara tre (!) procent av Touareg-kunderna som någon gång lämnat allfarvägen och utnyttjat bilens kapacitet i terrängen. Viktigare är nog att Touareg är en kompetent dragare. Med E-behörighet får du hänga 3,5 ton på kroken.

Kupén är väl ljudisolerad och varken väg- eller vindbrus tvingar de åkande att höja rösten. Du åker mycket komfortabelt både i fram- och baksätet (det sistnämnda är skjutbart i längdled) även om stolarna inte håller riktigt samma klass som hos svenske konkurrenten Volvo XC90.

VW Touareg har alltså inte varit någon storsäljare i Sverige, vilket kanske beror på att vi svenskar fortfarande förknippar varumärket VW med mera folkliga modeller. Dessutom känner väl allt fler en allt större tveksamhet inför det den här biltypen. Av miljöskäl. Vilket förstås skapar en viss osäkerhet kring andrahandsvärdet.