Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvinna får tillbaka pengar från dejtingsida

En kund i Krokom har rätt till ersättning för sitt missnöje med en medlemsavgift.
Det menar Allmänna reklamationsnämnden och rekommenderar Match.com Nordic att stå för kompensation.

Annons

I december 2012 beställde kvinnan ett gratiskonto under en månad på dejtingsidan Match.com, ett kostnadsfritt medlemskap som fritt skulle kunna sägas upp efter den första månaden. Gratistjänsten skulle övergå till en betaltjänst ifall hon inte sade upp den.

Hon sade upp kontot via mejl. Hon har inte kvar mejlet eftersom hon fick en bekräftelse på att bolaget fått det.

I början av november 2013 upptäckte hon att det dragits 299 kronor i månaden under ett helt år, totalt närmare 3 600 kronor. Hon reklamerade och begärde pengar tillbaka, först hela beloppet utom 299 kronor och sedan halva beloppet, men kundtjänst svarade att hon inte kunde få någon ersättning eftersom man var tvungen att avsluta prenumerationen via bolagets hemsida och inte via mejl till kundtjänst.

ARN rekommenderar Match.com Nordic att återbetala hela beloppet som dragits för tjänsten till kvinnan eftersom det är näringsidkarens sak att lägga fram bevisning som styrker bolagets uppfattning i frågan.

Nämnden tycker också att villkoret för uppsägning är oskäligt. Det finns inte något formkrav på uppsägning av avtal, så ett krav på skriftlighet innebär en inskränkning av konsumentens rätt.