Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kvinna bröt fotled – borde sökt jobb

En person i Härjedalen anser att Försäkringskassan agerat felaktigt i ett ärende och anmäler Försäkringskassan till justitieombudsmannen, JO.

Annons

En kvinna i Härjedalen anmäler Försäkringskassan till Justitieombudsmannen, JO, då hon anser att hon blivit felbehandlad.

Hon var arbetslös och bröt sin fotled, därav sjukskrev läkaren henne under åtta veckor. Hon gick gipsad sju veckor och kunde inte stödja på foten. Kvinnan skrev i papper till A-kassan att hon var sjukskriven, men när nästan hela perioden hade gått fick hon beskedet från Försäkringskassan att de bara godtog tre veckors sjukskrivning.

De skrev även att hon borde ha sökt jobb under tiden.

Kvinnan skriver i JO-anmälan att hennes ersättning uteblivit för fem veckor och hon varit tvungen att låna pengar av sina anhöriga. Hon försökte ringa Försäkringskassan men kom inte fram.

– Ska jag betala för deras långa handläggningstider? undrar hon nu.