Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kulturskatt riskerar att försvinna från länet

/
  • – De här kulturskatterna får inte lämna länet, säger veteranbilklubbens ordförande Björn Staverfelt.
Foto: Jan Andersson
  • Björn Staverfelt, här bakom ratten på en Scania Vabis från 1936, är bekymrad över att de gamla bussarna kanske ska säljas på den öppna marknaden.

Det finns en risk att Östersunds kommun kommer att sälja de gamla veteranbussar som tidigare ägdes av bolaget Vestibulum, ett kommunalt bolag som nu ska likvideras. En av bussarna, en Brockway från 1928 är det enda exemplaret i världen.

Annons

Jemtlands veteranbilklubb förvaltar Sveriges största samling av gamla veteranbussar. Samlingen består av elva fordon och av dem äger klubben fem. De övriga sex bussarna ägs av det kommunala bolaget Vestibulum. Ett bolag som nu ska upplösas. Därför är veteranbilsfolket oroliga över att de gamla bussarna kommer ut på marknaden och på sikt försvinner från länet.

– En av de bussarna, en Brockway från 1928 är i princip ovärderlig, säger klubbens ordförande Björn Staverfelt. Det finns många samlare runt världen som skulle lägga upp mycket stora pengar för att komma över en så sällsynt buss.

I en hangar på Opefältet förvarar veteranbilsklubben huvuddelen av de elva bussarna. Klubben lägger ut cirka 50.000 kronor per år för att hålla fordonen i bästa skick och en del av de pengarna får man tillbaka i form av uthyrningar, bland annat till filminspelningar, sällskapsresor och bröllop.

– Det bästa vore om kommunen skänkte oss de sex bussarna, säger Staverfelt. I bolaget Vestibulum har man tagit upp bussarnas värde till en krona styck, så för kommunen kan det inte ha någon ekonomisk betydelse om vi tar över bussarna. Vi kan garantera att de blir kvar i länet och att de kommer att skötas om på bästa sätt. Tänk bara på allt jobb våra medlemmar har lagt ner på de här fordonen.

Kanslichefen på kultur och fritidsförvaltningen, Johan Palm, säger att visserligen ska bolaget Vestibulum likvideras, men bolagets bussar kan man inte skänka bort för det.

– De kommer att övertas av kultur- och fritidsförvaltningen och kommunen kommer att pröva olika vägar när vi ska bestämma vad som ska hända med bussarna. Ett scenario är att de säljs på öppna marknaden för marknadspriser. Då vill vi ha drygt 400.000 för bussarna. Vi kan också sälja dem till veteranbilklubben för samma pris. Vi kanske lånar ut dem som tidigare till klubben eller så får Jamtli ta över bussarna. Ingenting är bestämt än, säger Johan Palm.

– Vi ska ha en dialog med veteranbilklubben inom kort för att bestämma om bussarnas framtid. Kommunen har inget självändamål att äga några bussar. Det skulle kosta mer än det smakar, säger Johan Palm.

Björn Staverfelt blir förskräckt när han hör att det finns en risk att bussarna kommer att säljas på öppna marknaden.

– Bussarna är en kulturskatt som inte får lämna länet. Särkilt den gamla trotjänaren från 1928 som har gått mellan Odensala och Krönet på Frösön. Det vore ett helgerån att sälja den till någon utomstående och att den i värsta fall hamnar utomlands.

Mer läsning

Annons