Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stark socialrealism och fyndiga tekniska lösningar

/
  • Grafiskt blad av Jukka Nyström.
  • Det låg i Birgit Ståhl-Nybergs intresse att förvränga och förskjuta.
  • Dramatiken i Birgits Ståhl-Nybergs bilder utspelar sig ofta i vardagliga miljöer som tunnelbanestationer och varuhus.
  • Birgit Ståhl-Nybergs make Hendrik samt sönerna Mikael och Robert var på plats på vernissagen på Galleri Bolin.
  • Jukka Nyström är en sökare som ständigt prövar nya tekniker. På Galleri Eken ställer han ut allt från målade träskåp till papperscollage.
  • Grafiskt blad av Jukka Nyström.
  • Konst eller bruksföremål? Margareta Hafstad vill inte låsa sig vid någotdera. På Härke konstcentrum ställer hon ut keramik som kan vara både-och.
  • Margareta Hafstad

Annons

GALLERI EKEN

När Jukka Nyström ställer ut på Galleri Eken är det fyndiga tekniska lösningar som dominerar. Han är en grafiker i grunden som dragit åt det konstnärliga sökandet. På Eken visar han allt från konstnärliga träskåp till printade grafiska blad och papperscollagekonst.

Hans sökande ligger i att ständigt förnya sig genom olika tekniker.

– Det känns inte intressant om jag inte får prova nya lösningar. Jag vill ha ett perfekt resultat och för att nå dit måste jag prova och utveckla olika tekniker, säger Jukka Nyström.

Konsten hänger tätt och priserna varierar.

– Jag vill ju nå ut med min konst och om en 14-åring ser mina verk och vill köpa ska det vara möjligt, säger han.

Jukkas bilder är bitvis nytänkande och fräsch med sina galna upptåg av pappslöjdade konstverk och pappersmosaiker. Det är dessa som stannar kvar i hjärtat hos mig.

GALLERI BOLIN

Galleri Bolin visar Birgit Ståhl-Nybergs målningar. På vernissagen närvarar hennes man och deras två söner.

Birgit som tyvärr slutade sina dagar alldeles förtidigt lever kvar genom sin konst. Det är med stor respekt jag ser och tar in hennes målningar. De är fyndiga med en tyngd och styrka.

Målningarna skvallrar om ett stort självförtroende som konstnär. En tydlighet som lyser genom varje verk. Birgit målade i socialrealistisk anda och hennes politiska ställningstagande finns med i målningarna men inget övertydligt.

Hängningen fungerar mindre bra men det kan inte ha varit enkelt att hänga dessa mastodontverk.

Sonen Mikael Nyberg berättar om de snäva och stundvis snurrande perspektiven i bilderna. Birgit valde medvetet att ha ett "fel" perspektiv. Det blev mera spännande så.

Ett motiv som hon tyckte om att skildra – i ett sorts uppfostrande syfte – var män med barn i famnen.

Förskisserna till utsmyckningen i Akalla tunnelbanestation finns också med på Bolins.

Gå och se en utställning som känns modern trots att verken har 30 år på nacken.

AHLBERGSHALLEN

Dan Wiréns verk finns att se på Ahlbergshallen. Ett bildspråk med en sak gemensamt; att nästan samtliga verk innehåller en cirkel. Det kanske låter trist att vara så fast i ett formspråk men Dan bevisar att det verkligen går att kombinera. Att vara så nördigt insnöad på en form och kunna få ut den i olika uttryck tycker jag är lysande.

En cyklande naiv person eller stora djupa tankar som bildar en jättehjärna som svämmar över av tunga tankar, allt ryms i denna prick, punkt eller hjulsymbol. Hans grafiska blad eller hans tuschteckningar smälter samman och fungerar bra ihop.

Hängningen är välkomponerad med inhopp av färgade inslag som röda och gula grafiska blad som blir facklor i det svarta.

SVENSSONS RAMAR

På Svenssons ramaffär startade Petra Henriksson i helgen sin utställning som är början på ett samarbete med Östersunds kollektiva verkstads medlemmar. Svenssons uppmärksammar att Grafiska sällskapet fyller 100 år i år och har därför bjudit in medlemmar att visa upp sina grafiska blad.

Petras fantasibilder är skickligt genomförda med en smak av mörk mystik. En rytm med streck i nålen som skissar fram bilden gör den spännande och levande.

Det behövs ungt blod i konstens tjänst här i länet och med Petras utställning visar hon att här finns det potential att gå långt.

HÄRKE KONSTCENTRUM

När jag kliver in i Margareta Hafstads utställning ”Keralster” på Härke konstcentrum har jag först svårt att ta till mig alla konstföremålen. De tittar fram överallt på podier och det gör det hela en aning rörigt. Om man bortser från podierna så är verken fantasifulla starter som väntar på att arbetas vidare på. Margareta har utgått från formen av en stor bägare men byggt vidare och låtit den växa. Det blir mycket prat om bruksföremål eller folks förväntningar kring keramik kontra bruksföremål. Men Margareta vill vidga begreppen och inte låsa föremålen vid någotdera, därav det påhittade ordet ”Keralster”.

Höjdpunkten i utställningen tycker jag är då Margareta har sammanfört växtpapper och sin keramikkonst. Det blir fina skira objekt som keramikpuppor som väntar på att kläckas. Kanske en metafor kring Margaretas konstnärskap som vill kliva ut ur puppan och satsa fullt på sin konst, inte fundera så mycket på vad det är eller har för funktion. Men på nästa utställning vill jag se mera av ett samarbete mellan konsten och rummet.

Mer läsning

Annons